Page 113 of 119 FirstFirst ... 136388103104105106107108109110111112113114115116117118119 LastLast
Results 2,241 to 2,260 of 2371

Thread: Nederlands (Dutch)

  1. #2241
    Muizer's Avatar member 3519
    Patrician Artifex

    Join Date
    Apr 2005
    Location
    Netherlands
    Posts
    11,114

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    En wat vinden jullie? Moet Zwarte Piet afgeschaft worden?

    Het is natuurlijk een waarheid als een koe is dat het een racistisch stereotype is en vrij belachelijk dat mensen zich daar uit proberen te lullen. Vraag is natuurlijk of tradities uberhaupt naar moderne maatstaven beoordeeld moeten worden. Dat is eigenlijk een contradictio in terminis.
    "Lay these words to heart, Lucilius, that you may scorn the pleasure which comes from the applause of the majority. Many men praise you; but have you any reason for being pleased with yourself, if you are a person whom the many can understand?" - Lucius Annaeus Seneca -

  2. #2242
    General Brewster's Avatar The Flying Dutchman
    Join Date
    Jul 2011
    Location
    Kingdom of The Netherlands
    Posts
    13,995
    Blog Entries
    10

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Ik volg je niet helemaal Muizer. "Het is natuurlijk een waarheid als een koe is dat het een racistisch stereotype is en vrij belachelijk dat mensen zich daar uit proberen te lullen." dat volg ik dus niet.

    Overigens ben ik hevig tegen het feit dat de VN ons hier probeert de baas te zijn terwijl ze met een hand voor de kop lopen omtrent veel belangrijkere zaken. En dan het bias onderzoek nog..

    Ik ben dus tegen het afschaffen. Overigens lijkt het me leuk om de overheid het te laten proberen

  3. #2243
    Muizer's Avatar member 3519
    Patrician Artifex

    Join Date
    Apr 2005
    Location
    Netherlands
    Posts
    11,114

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Quote Originally Posted by General Brewster View Post
    Ik volg je niet helemaal Muizer. "Het is natuurlijk een waarheid als een koe is dat het een racistisch stereotype is en vrij belachelijk dat mensen zich daar uit proberen te lullen." dat volg ik dus niet.
    Nooit gehoord? Van die mensen die dan gaan zeggen dat zwarte piet zwart is van het roet uit de schoorsteen? Of mensen die zeggen dat het niet racistisch is omdat ze toevallig een zwarte buurman hebben die het geen punt vindt? Nogal krampachtig.
    "Lay these words to heart, Lucilius, that you may scorn the pleasure which comes from the applause of the majority. Many men praise you; but have you any reason for being pleased with yourself, if you are a person whom the many can understand?" - Lucius Annaeus Seneca -

  4. #2244
    Jagdpanzer's Avatar Praepositus
    Join Date
    Jul 2008
    Location
    Maastricht, The Netherlands.
    Posts
    5,905

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Quote Originally Posted by Muizer View Post
    Nooit gehoord? Van die mensen die dan gaan zeggen dat zwarte piet zwart is van het roet uit de schoorsteen? Of mensen die zeggen dat het niet racistisch is omdat ze toevallig een zwarte buurman hebben die het geen punt vindt? Nogal krampachtig.
    Dat Zwarte Piet een racistisch stereotype is is ook nogal krampachtig. Wie zag Zwarte Piet als een slaaf voordat Quinsy Gario zijn grote muilwerk opende?

  5. #2245
    General Brewster's Avatar The Flying Dutchman
    Join Date
    Jul 2011
    Location
    Kingdom of The Netherlands
    Posts
    13,995
    Blog Entries
    10

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Ah zo. Nouja Uit de oorspronkelijke tijd maakte het vrij weinig uit of je blank, geel of zwart was. Als je slaaf was was je slaaf. Needless to say de originele sint had geen piet.

    in 1863 werd de slavernij in NL zelf afgeschaft, en in 1850 werd Zwarte Piet geïntroduceerd waardoor het nog tot 1900 voordat hij een beetje populair werd met meerdere pieten. Ik persoonlijk zie de slavernij connectie niet. Gekker nog hij werd steeds slimmer in de tijd dat de zwarte medemens meer rechten kreeg.. En hij is bedacht as een page lol. Dat waren gewoon vrije mensen

    Dat roet verhaal is natuurlijk belachelijk idd.

  6. #2246
    Muizer's Avatar member 3519
    Patrician Artifex

    Join Date
    Apr 2005
    Location
    Netherlands
    Posts
    11,114

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Ik vind het zelf ook allemaal wel vrij onschuldig. Zwarte piet is natuurlijk alleen al om z'n uiterlijk een stereotype, en daaraan wordt gekoppeld dat ie een sukkelige knecht is in dienst van de blanke bisschop. De racistische oorsprong valt niet te ontkennen. Maar, het is een beetje als de eieren met Pasen: wie denkt daar nog aan als het vruchtbaarheidssymbool dat het ooit was?
    "Lay these words to heart, Lucilius, that you may scorn the pleasure which comes from the applause of the majority. Many men praise you; but have you any reason for being pleased with yourself, if you are a person whom the many can understand?" - Lucius Annaeus Seneca -

  7. #2247

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Quote Originally Posted by Muizer View Post
    En wat vinden jullie? Moet Zwarte Piet afgeschaft worden?
    Nee, natuurlijk niet.

    Het is natuurlijk een waarheid als een koe is dat het een racistisch stereotype is en vrij belachelijk dat mensen zich daar uit proberen te lullen.
    Maar dat is niet waar. Zwarte Piet is geëvolueerd uit een duivelfiguur die stoute kinderen strafte (die nog steeds bestaat in Duitstalige Alpen-gebieden als Krampus), die op z'n beurt weer een gekerstende versie van de heidense Juulbok was (waarvan moderne sporen van het origineel nog te vinden zijn in Finland). Door de transformatie naar Zwarte Piet is de rol van het figuur juist veel positiever geworden en geliefder bij de kinderen.

    Overigens is het belachelijk om Zwarte Piet een racistische stereotype noemen. Toen hij bedacht werd in de 19de was zijn uiterlijk al anachronistisch genoeg. Wat voor stereotiep beeld van de neger anno 2013 moet Zwarte Piet geven? Hij is mengsel van Middeleeuwse Orientalistische Spaanse morisco pakjes, aspecten van Afrikanen in de vroegmoderne tijd en de overdreven gezichtskenmerken die pas in de 19de eeuw echt gebruikt werden door blanken. Het is belachelijk om te denken dat iemand hier een bepaald beeld krijgt van zwarten in het algemeen, of bedoeld heeft om dat bij anderen te kweken.

    Vraag is natuurlijk of tradities uberhaupt naar moderne maatstaven beoordeeld moeten worden. Dat is eigenlijk een contradictio in terminis.
    Zeker. Ik vind overigens dat veel van zulke tradities moderne standpunten nuanceren. Heel dit gezeik om racisme laat alleen zien hoe absurd en arbitrair het gebruik van die term is in de hedendaagse samenleving. Er zijn geen enkele sporen van een racistische agenda bij Sinterklaas of dat het ook enigzins racisme opwekt, maar toch word het als racistisch bestempeld omdat enkele personen het als beledigend ervaren terwijl er totaal geen aanleiding voor is. Ze interpreteren er zelf van alles in, terwijl de mensen die het zelf vieren daarover niet zo denken.
    Last edited by Dr. Croccer; October 23, 2013 at 06:55 PM.
    Quote Originally Posted by A.J.P. Taylor
    Peaceful agreement and government by consent are possible only on the basis of ideas common to all parties; and these ideas must spring from habit and from history. Once reason is introduced, every man, every class, every nation becomes a law unto itself; and the only right which reason understands is the right of the stronger. Reason formulates universal principles and is therefore intolerant: there can be only one rational society, one rational nation, ultimately one rational man. Decisions between rival reasons can be made only by force.





    Quote Originally Posted by H.L Spieghel
    Is het niet hogelijk te verwonderen, en een recht beklaaglijke zaak, Heren, dat alhoewel onze algemene Dietse taal een onvermengde, sierlijke en verstandelijke spraak is, die zich ook zo wijd als enige talen des werelds verspreidt, en die in haar bevang veel rijken, vorstendommen en landen bevat, welke dagelijks zeer veel kloeke en hooggeleerde verstanden uitleveren, dat ze nochtans zo zwakkelijk opgeholpen en zo weinig met geleerdheid verrijkt en versiert wordt, tot een jammerlijk hinder en nadeel des volks?
    Quote Originally Posted by Miel Cools
    Als ik oud ben wil ik zingen,
    Oud ben maar nog niet verrot.
    Zoals oude bomen zingen,
    Voor Jan Lul of voor hun god.
    Ook een oude boom wil reizen,
    Bij een bries of bij een storm.
    Zelfs al zit zijn kruin vol luizen,
    Zelfs al zit zijn voet vol worm.
    Als ik oud ben wil ik zingen.

    Cò am Fear am measg ant-sluaigh,
    A mhaireas buan gu bràth?
    Chan eil sinn uileadh ach air chuart,
    Mar dhìthein buaile fàs,
    Bheir siantannan na bliadhna sìos,
    'S nach tog a' ghrian an àird.

    Quote Originally Posted by Jörg Friedrich
    When do I stop being a justified warrior? When I've killed a million bad civilians? When I've killed three million bad civilians? According to a warsimulation by the Pentagon in 1953 the entire area of Russia would've been reduced to ruins with 60 million casualties. All bad Russians. 60 million bad guys. By how many million ''bad'' casualties do I stop being a knight of justice? Isn't that the question those knights must ask themselves? If there's no-one left, and I remain as the only just one,

    Then I'm God.
    Quote Originally Posted by Louis Napoleon III, Des Idees Napoleoniennes
    Governments have been established to aid society to overcome the obstacles which impede its march. Their forms have been varied according to the problems they have been called to cure, and according to character of the people they have ruled over. Their task never has been, and never will be easy, because the two contrary elements, of which our existence and the nature of society is composed, demand the employment of different means. In view of our divine essence, we need only liberty and work; in view of our mortal nature, we need for our direction a guide and a support. A government is not then, as a distinguished economist has said, a necessary ulcer; it is rather the beneficent motive power of all social organisation.


    Quote Originally Posted by Wolfgang Held
    I walked into those baracks [of Buchenwald concentrationcamp], in which there were people on the three-layered bunkbeds. But only their eyes were alive. Emaciated, skinny figures, nothing more but skin and bones. One thinks that they are dead, because they did not move. Only the eyes. I started to cry. And then one of the prisoners came, stood by me for a while, put a hand on my shoulder and said to me, something that I will never forget: ''Tränen sind denn nicht genug, mein Junge,
    Tränen sind denn nicht genug.''

    Jajem ssoref is m'n korew
    E goochem mit e wenk, e nar mit e shtomp
    Wer niks is, hot kawsones

  8. #2248

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Hallo iedereen. Ik zie tot mijn genoegen dat de Dutch thread nog open is. Ik denk, ik kom weer eens kijken. Niet veel verandert zie ik. Nog steeds discussies over zwarte piet. Ookal laad TWC nu wel wat sneller dan eerst.


  9. #2249
    Taxandrius's Avatar Praeses
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    Vlaanderen
    Posts
    7,767

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Ik blijf me amuseren met de wonderlijke juxtapositie van 'democracy' en 'Ulrike Meinhof' in uw sig.


    Oh ja, ik leef nog, maar zelfs Thema Devia kan mij totaal niet boeien. Dus vul ik mijn dagen met nietsdoen en het uitstellen van werk.

  10. #2250

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Quote Originally Posted by Taxandrius View Post
    Ik blijf me amuseren met de wonderlijke juxtapositie van 'democracy' en 'Ulrike Meinhof' in uw sig.


    Oh ja, ik leef nog, maar zelfs Thema Devia kan mij totaal niet boeien. Dus vul ik mijn dagen met nietsdoen en het uitstellen van werk.
    hehe. Hey taxie. Heb je het verhaal gelezen? Ben eigenlijk bestwel benieuwd naar jullie mening. Jammer dat mijn Engels niet goed genoeg is, anders had ik het hier geplaatst.


  11. #2251
    Treize's Avatar Dux Limitis
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Gelderland
    Posts
    16,093

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Uitstellen van een onderzoeksopdracht hiero.
    Miss me yet?

  12. #2252

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Quote Originally Posted by Treize View Post
    Uitstellen van een onderzoeksopdracht hiero.
    Waarna doe je onderzoek?


  13. #2253
    Treize's Avatar Dux Limitis
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Gelderland
    Posts
    16,093

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Limitaties aan de toepassing van artikel 1:88 BW. Gaat over het vereiste van partnertoestemming voor bepaalde rechtshandelingen.
    Miss me yet?

  14. #2254

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Klinkt verschrikkelijk, imo.


  15. #2255
    General Brewster's Avatar The Flying Dutchman
    Join Date
    Jul 2011
    Location
    Kingdom of The Netherlands
    Posts
    13,995
    Blog Entries
    10

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Spul zoals een paspoort voor je kond met ze twee halen toch?

  16. #2256
    Treize's Avatar Dux Limitis
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Gelderland
    Posts
    16,093

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Nee het gaat meer over rechtshandelingen als instaat voor schulden van derden, huurkoop en handelingen mbt de echtelijke woning.
    Miss me yet?

  17. #2257
    General Brewster's Avatar The Flying Dutchman
    Join Date
    Jul 2011
    Location
    Kingdom of The Netherlands
    Posts
    13,995
    Blog Entries
    10

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Aah interessant.

  18. #2258
    lolIsuck's Avatar WE HAVE NO CAKE!
    Patrician Citizen took an arrow to the knee

    Join Date
    Dec 2010
    Location
    Heerlen, Limburg
    Posts
    13,693

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Quote Originally Posted by General Brewster View Post
    Aah interessant.
    Lijkt mij niet.

  19. #2259
    General Brewster's Avatar The Flying Dutchman
    Join Date
    Jul 2011
    Location
    Kingdom of The Netherlands
    Posts
    13,995
    Blog Entries
    10

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Klopt.

  20. #2260
    Treize's Avatar Dux Limitis
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    Gelderland
    Posts
    16,093

    Default Re: Nederlands (Dutch)

    Nee het is klote haha.
    Miss me yet?

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •