Page 8 of 275 FirstFirst 1234567891011121314151617183358108 ... LastLast
Results 141 to 160 of 5494

Thread: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish/Danish/Norwegian)

  1. #141

    Default

    Quote Originally Posted by Atterdag
    Hvorfor dog det?
    Den danska regering betalar Island för det

    Ta det inte personligt att jag gillar inte danska. :wink:
    Ever had Problems when trying to find some good sites about a special period in history on Google?
    Then try looking if the site you need is in Links to History.

  2. #142
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Quote Originally Posted by Jan-Taihwo
    Den danska regering betalar Island för det

    Ta det inte personligt att jag gillar inte danska. :wink:
    Hmph. Sverige borde börja betala Finland!
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  3. #143
    Valus's Avatar Natura, artis magistra
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Sweden..
    Posts
    3,071

    Default

    Quote Originally Posted by wilpuri
    Hmph. Sverige borde börja betala Finland!
    Ja egentligen....
    Jag förstår faktiskt inte varför man ska "tvinga" finska barn att lära sig Svenska...
    Under the patronage of Søren
    The proud liege of Mimirswell, Proximus, Rhah, Phaedo and EmperorJulian

    Former Moderator and Senatorii
    Member of the House of Caesars

  4. #144
    Atterdag's Avatar Tro og Håb
    Join Date
    Dec 2005
    Location
    In the Valley of the Wind
    Posts
    6,691

    Default

    Den danska regering betalar Island för det

    Ta det inte personligt att jag gillar inte danska.
    Nå det derfor islændinge er så forbaskede rige
    Det er en udbredt opfattelse her i Danmark, at islændinge har alt for mange penge.
    Granted Lettre de Marque by King Henry V - Spurs given by imb39
    Сканија је Данска

    عیسی پسر مریم گفت :' جهان است پل ، عبور بیش از آن است ، اما هیچ ساخت خانه بر آن او امیدوار است که برای یک روز ، ممکن است برای ابدیت امیدواریم ، اما ماندگار جهان اما ساعت آن را صرف در دعا و نماز برای استراحت است نهان

    All of the Balkans is not worth the bones of a single Pomeranian grenadier.
    Otto von Bismarck


  5. #145
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Quote Originally Posted by Valus
    Ja egentligen....
    Jag förstår faktiskt inte varför man ska "tvinga" finska barn att lära sig Svenska...
    "Finland är ett två-språkigt land" förstås. Finlandssvenskarna har alltid varit en viktig och maktig minoritet i Finland, även idag. Svenska var det officiella språket i Finland ända tills början av slutet av 1800-talet/början av 1900-talet, då också Finskan började bli ett språk för de övre klasserna. Politiska och ekonomiska eliten var svenskspråkig och kunde därför säkra sina egna intresser...
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  6. #146
    Valus's Avatar Natura, artis magistra
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Sweden..
    Posts
    3,071

    Default

    Jag var medveten om det men jag trodde faktiskt att Finlands-Svenskarna blev färre och färre och att finskan tog över mer och mer, hörde någonstans att tvåspråkiga vägskyltar börjades ta bort...
    Under the patronage of Søren
    The proud liege of Mimirswell, Proximus, Rhah, Phaedo and EmperorJulian

    Former Moderator and Senatorii
    Member of the House of Caesars

  7. #147
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Quote Originally Posted by Valus
    Jag var medveten om det men jag trodde faktiskt att Finlands-Svenskarna blev färre och färre och att finskan tog över mer och mer, hörde någonstans att tvåspråkiga vägskyltar börjades ta bort...
    Bara på såna omroden där ena språket har en klar majoritet, så vägskyltarna finns nog på båda språken längs med kusten. Det är nog sant att finlandssvenskarna blir färre. Det är ju det som är så tragikomiskt: alla måste lära sig språket av 5,5% minoriteten. Jag tror det finns ungefär lika många finskspråkiga i Sverige, relativt.
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  8. #148

    Default

    Jag är Finlandssvensk och vi har inte i själva verket blivit mindre, resten av befolkningen har bara förökat sig snabbare. Det är också tragi-komiskt att jag har måsta läsa finska sen femman fast min mor är Finsk språkvårdare och jag talar hemma huvudsakligen Finska.

  9. #149
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Quote Originally Posted by Tacitus Cornelius
    Jag är Finlandssvensk och vi har inte i själva verket blivit mindre, resten av befolkningen har bara förökat sig snabbare.
    Jag menade relativt. Men saken är ju så, att barn födda i två-språkiga familier i huvustadsregionen ofta blir finsk-språkiga med en talang för kökssvenskan
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  10. #150

    Default

    Quote Originally Posted by Atterdag
    Nå det derfor islændinge er så forbaskede rige
    Det er en udbredt opfattelse her i Danmark, at islændinge har alt for mange penge.

    Inte bara för att vi får pengar för det..

    USA ger också oss pengar för att dom har sina soldater här.
    Ever had Problems when trying to find some good sites about a special period in history on Google?
    Then try looking if the site you need is in Links to History.

  11. #151

    Default

    Quote Originally Posted by wilpuri
    Jag menade relativt. Men saken är ju så, att barn födda i två-språkiga familier i huvustadsregionen ofta blir finsk-språkiga med en talang för kökssvenskan
    Kökssvenska?

  12. #152
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Quote Originally Posted by Tacitus Cornelius
    Kökssvenska?
    Ja, den svenskan jag kan
    Har inte läst/skrivit svenska på en lång tid och jag pratar det ganska sällan. Så min svenska blir sämre o sämre.
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  13. #153

    Default

    Du skriver åtminstone bättre än många finlandssvenskar som jag känner.

  14. #154
    Atterdag's Avatar Tro og Håb
    Join Date
    Dec 2005
    Location
    In the Valley of the Wind
    Posts
    6,691

    Default

    Så der er simpelthen to slags finner?

    Svenskefinner (lyder som en fisk) og almidelige finner?
    Granted Lettre de Marque by King Henry V - Spurs given by imb39
    Сканија је Данска

    عیسی پسر مریم گفت :' جهان است پل ، عبور بیش از آن است ، اما هیچ ساخت خانه بر آن او امیدوار است که برای یک روز ، ممکن است برای ابدیت امیدواریم ، اما ماندگار جهان اما ساعت آن را صرف در دعا و نماز برای استراحت است نهان

    All of the Balkans is not worth the bones of a single Pomeranian grenadier.
    Otto von Bismarck


  15. #155
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Quote Originally Posted by Atterdag
    (lyder som en fisk)


    Det beror väl på vem man frågar. Jag har alltid tyckt att jag är en två-språkig finne med finlandssvenska rötter. Finlandssvenskarna i almänhet ser domsjälva som finnar eller 'finländare'. Ålänningarna skulle väl hällre vara svenskar.
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  16. #156

    Default

    Förstås är vi både finlandssvenskar och finnar.
    Ålänningar är jävlar som inget land vill ha...
    Jag har aldrig haft någon skada av att vara tvåspråkig (man lär sig snabbare främmande språk)

  17. #157
    Proximus's Avatar Nothing To No One
    Join Date
    May 2004
    Location
    Uppsala, Sweden
    Posts
    3,628

    Default

    Quote Originally Posted by wilpuri
    Ja, den svenskan jag kan
    Har inte läst/skrivit svenska på en lång tid och jag pratar det ganska sällan. Så min svenska blir sämre o sämre.
    Då är det väll tur att du kan träna lite här? :original:

    Din Svenska är ialla fall betydligt bättre än min Finska, jag skulle inte kunna skrive ett ende Finskt ord här utan att bli bannad.

    Under the Honoured Patronage of Quintus Maximus Adopted by Valus
    Bestows Patronage upon NobleNick

    The superior man, when resting in safety, does not forget that danger may come. When in a state of security he does not forget the possibility of ruin. When all is orderly, he does not forget that disorder may come. Thus his person is not endangered, and his States and all their clans are preserved.

  18. #158

    Default

    Jag gillar finlandssvenskan. Den är som mer gammalmodig (på ett tilltalande sätt) än "sverigesvenskan". Jag läste just en 350 sidors avhandling av en finlandssvensk och den var väldigt välskriven (extremt omständligt formulerad men det är ett stilgrepp som jag kan acceptera ).

    Och just det, på tal om ingenting: Finns det någon/några här som har grymma kunskaper om nordisk (inklusive rysk) historia från perioden 1680-1721 (Stora nordiska kriget typ). Jag har nämligen lösa planer på att göra en mod från den tidsperioden till medieval 2... Vad jag behöver är framförallt folk som vet mycket om tidsperioden, allt ifrån uniformer och arkitektur till arméernas organisering/storlek och stridstaktiker (jag är grafiker, så andra typer av moddare skulle heller inte vara fel).
    Last edited by quadrille; January 24, 2006 at 01:57 PM.

  19. #159

    Default

    Quote Originally Posted by quadrille
    Jag gillar finlandssvenskan. Den är som mer gammalmodig (på ett tilltalande sätt) än "sverigesvenskan". Jag läste just en 350 sidors avhandling av en finlandssvensk och den var väldigt välskriven (extremt omständligt formulerad men det är ett stilgrepp som jag kan acceptera ).
    Jag läste någonstans att finlandssvenskar skriver i medeltal bättre än rikssvenskar, eftersom vi har hållit språket gammalmodigt och "rent". Visste du föresten att världens svensk språkigaste kommun finns i Finland (p.g.a. att ni har mera invandrare)

  20. #160
    Habelo's Avatar Protector Domesticus
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    4,255

    Default

    Just det finland tog aldrig in invandrare va?
    Eller så är det bara något jag har fått för mig
    You have a certain mentality, a "you vs them" and i know it is hard to see, but it is only your imagination which makes up enemies everywhere. I haven't professed anything but being neutral so why Do you feel the need to defend yourself from me?. Truly What are you defending? when there is nobody attacking?

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •