Page 271 of 275 FirstFirst ... 171221246261262263264265266267268269270271272273274275 LastLast
Results 5,401 to 5,420 of 5494

Thread: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish/Danish/Norwegian)

  1. #5401
    Adar's Avatar Just doing it
    Civitate

    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    6,741

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Jaha, det där var ju ett kul val.

    Socialdemokraterna 31,2 (+0,4)
    Moderaterna 23,2 (-6,7)
    Sverigedemokraterna 12,9 (+7,2)
    Miljöpartiet 6,8 (-0,4)
    Centerpartiet 6,1 (-0,4)
    Vänsterpartiet 5,7 (+0,1)
    Folkpartiet 5,4 (-1,7)
    Kristdemokraterna 4,6 (-1,0)

    Konstigt hur vissa tyckare har utropat det till en vänsterseger när den stora förändringen var att Sverigedemokraterna plockade röster från Alliansen. Jag är måttligt nöjd med valet men förstår att så mycket folk röstar Sd när politiken är så oerhört barnsligt polariserad i Sverige.



    Quote Originally Posted by Påsan View Post
    Aftonbladet er seriøst den verste avisen i hele verden.
    Jag håller med och känner alltid ett stort behov av att påpeka att de ägs av Schibsted som är Norskt .

  2. #5402
    edse's Avatar Domesticus
    Join Date
    Jun 2011
    Location
    Finland
    Posts
    2,293

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Säga vad man vill om er svenskar, men underhålla kan ni. Löfven sköt sig nog ordentligt i foten i och med den där dissningen av vänsterpartiet.

  3. #5403
    God-Emperor of Mankind's Avatar Apperently I protect
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Malmö, Sweden
    Posts
    21,640

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Vet inte vad han tänkte.
    Jag tror många som röstade på sossarna gjorde nog det med tanken om att dom skulle skapa en regering med MP och V. Om dessa 4 åren åker ner i toan så kan sossarna garantera att dom aldrig kommer bli omvalda igen.
    Och ja, vårt politiska klimat just nu är ren sandlåda, i Malmö så hade dom en "SD ska ut ur riksdagen" demonstration. Hur dumma är dom ?

  4. #5404

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Har ingen större respekt för folk som röstar på enfrågepartier...såsom SD eller Piratpartiet. Jag menar, visst, SD har annat de tycker om men ALL deras politik präglas av samma slutsats...och de har bevisat igen och igen att de inte kan räkna för fem öre (152 MILJARDER, really guys?).


    http://ask.fm/Bigglelito <------- Ask me somethin' dagnabbit!

  5. #5405
    Korpskog's Avatar Praepositus
    Join Date
    Mar 2012
    Location
    Bajenland
    Posts
    5,358

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Ett enfrågesparti eller icke, sålänge "sjuklövern" vägrar att ta i en av vår tids viktigaste samhällsfrågor (om så ens med en tång) så kommer Sverigedemokraterna att växa, jag har till exempel svårt att tro att de får mindre än 13% av rösterna om det nu skulle bli nyval pga allt jidder som komma skall i veckan.

    Tycker synd om Vänsterpartiet, Jonas Sjöstedt såg ut att vara nära till gråts när han talade ut i agenda igår kväll, nåja han ska vara glad att Löfven hade anständighet att pussa honom ett par gånger innan han kastade upp honom på skrivbordet för sodomi..

    Intressanta tider!
    "Får jag kalla dig Bajen? Det är lättare att komma ihåg..."

  6. #5406
    Påsan's Avatar Hva i helvete?
    Citizen

    Join Date
    May 2007
    Location
    the north way
    Posts
    13,916

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Nei, men når de har monopol på en ting som ingen andre har blir de allikevel populære. De kommer nok til å bevege seg mot en mer seriøs platform nå som de virkelig er relevante, tenk på alle de som var enige i invandringspolitikken deres men stemte ikke på de pga andre spørmål var viktigere.


    Men ja underholding for alle pengene I går. Selv om mye av valget og de forskellige aktørene kan kariaktriseres som udemokratiske og barnslige. Media sin hetsing av SD og de 800 000 svensker partiet representerer er bare usmakelig.

  7. #5407
    God-Emperor of Mankind's Avatar Apperently I protect
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Malmö, Sweden
    Posts
    21,640

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Jag tror inte det kommer bli nyval.
    Sossarna kommer göra vad som helst för att slippa det för dom kommer förlora stort på det och dom väljarna dom förlorar kommer att hoppa över till V för sympati eller SD, ett parti där dom redan har förlorat en del väljare till.
    Så jag tror dom kommer få ihop en riktigt minoritetregering och få ihop sin budget men sen kommer det bli tufft som satan.
    Alla säger att Löfven är bra på att förhandla och den skickligheten kommer han att behöva.
    Last edited by God-Emperor of Mankind; September 15, 2014 at 06:06 PM.

  8. #5408
    Korpskog's Avatar Praepositus
    Join Date
    Mar 2012
    Location
    Bajenland
    Posts
    5,358

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Jag hoppas också vi slipper nyval har fått nog av politik för i år! EU-valet med F! i spetsen och nu det här..

    Dock måste jag säga att Socialdemokraterna kan få det riktigt svårt att driva igenom sin budget utan den "slagkraftiga" regeringen som Löfven har pratat om att bilda. Speciellt då både Jimmie och Björn Söder nu gått ut med att de föredrar att stötta Alliansens budget om inte Löfven är villig att föra diskussioner med SD.
    "Får jag kalla dig Bajen? Det är lättare att komma ihåg..."

  9. #5409

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Vilket han knappast är. Det skulle vara politiskt självmord i dagsläget.

    Jag röstade på V så jag känner mig ju hyfsat sur på deras uteslutning....men glad att jag inte röstade S i år, då jag hade haft mer att skämmas över i såna fall


    http://ask.fm/Bigglelito <------- Ask me somethin' dagnabbit!

  10. #5410
    Makrell's Avatar The first of all fish
    Join Date
    Apr 2010
    Location
    Norway
    Posts
    10,346

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Er det mange i sverige som stemmer F! ? Eg har alltid lurt litt på det for eg kjenner få i noreg som kunne tenke seg å stemme på eit tilsvarande "einsaksparti" men nå kom jo de grønne på tinget her, så alt kan vel skje.

  11. #5411
    God-Emperor of Mankind's Avatar Apperently I protect
    Join Date
    Jun 2004
    Location
    Malmö, Sweden
    Posts
    21,640

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    F! fick 3% av rösterna vilket är 3% för mycket men dom kom inte in i riksdagen vilket jag tror F! är väldigt glada över.
    Hade dom kommit in i riksdagen så hade deras politik kommit till ytan och då hade dom blivit krossade.

  12. #5412

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Nyval alltså.


    Well, hur det än blir så går nog V ett snäpp eller två högre i kurs. Så allt är inte mörker i mina skyar


    http://ask.fm/Bigglelito <------- Ask me somethin' dagnabbit!

  13. #5413
    Adar's Avatar Just doing it
    Civitate

    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    6,741

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by Biggles View Post
    Nyval alltså.


    Well, hur det än blir så går nog V ett snäpp eller två högre i kurs. Så allt är inte mörker i mina skyar
    De kan kanske få lite gamla Fi-roster.

    Men jag har svårt att se varför någon annan skulle rösta på dem.

    V - Röstar redan V
    Mp - Har inte gjort något för att antagonisera sina mer vänsterinriktade väljare.
    S - Har inte gjort något för att antagonisera vänsterväljare, kan snarare plocka roster från Vänsterpartiet då de för en vänsterpolitik.
    Sd - Idiotförklarade av V. Mer sannolikt att Vänsterpartister som motsätter sig lönedumpning (gammaldags Vänster) bli Sd:are än att folk går andra vägen.
    Alliansen - Går snarare till S.

  14. #5414
    Påsan's Avatar Hva i helvete?
    Citizen

    Join Date
    May 2007
    Location
    the north way
    Posts
    13,916

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Sykt når en sittende statsminister omtaler et opposisjonsparti som nynazister. Skremselspropaganda er en ting, men å kalle 800 000 svensker nazister fordi de vil ha mindre innvandring er helt uforståelig.

    Exspressen eller Aftonbladet innimellom all den triste propagandaen sin burde ha en sak om hvordan Norge eller Danmark ser på situasjonen i Sverige nå. SD sin sak har generell bred støtte I ikke-svenske skandinaviske media.


    Virker bare logisk for meg og kutte ned en invandring på 116 000, når det samtidig er en situasjon hvor tusenvis av unge hardtarbeidene Svensker strømmer til Oslo for å få jobb, en arbeidsflukt i dimensjoner og Svensker utgjør nå en betydelig andel av den unge befolkingen I Oslo. Samtidig er det minst 60 000 flere registerete unge Svensker som venter på å få jobb i Norge.

    Det er klart at kvalifiserte godt, utdannet svenske innvandere er en god ting for Norge, parysvensker bidrar til økonomien. Men for Sverige sin den så ville det vert bedre om mennesker de har betalt opp til 16 års utdanning til faktisk jobbet i Sverige.
    Last edited by Påsan; December 06, 2014 at 07:30 AM.

  15. #5415
    Harðurāðaz's Avatar Senator
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Junakøpunger, Swerike
    Posts
    1,091

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    GOD JUL!

  16. #5416
    Makrell's Avatar The first of all fish
    Join Date
    Apr 2010
    Location
    Norway
    Posts
    10,346

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    God jul og sånn

  17. #5417
    edse's Avatar Domesticus
    Join Date
    Jun 2011
    Location
    Finland
    Posts
    2,293

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Go' jul på er också!

  18. #5418
    Vaðarholmr's Avatar Archivum Scriptorium
    Content Emeritus

    Join Date
    Oct 2010
    Location
    In the valley
    Posts
    5,588

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    God jul åt dykk alle!
    {I cook weird stuff}-{Patronised by the fearsome Chloe}
    „[...] því að með lögum skal land vort byggja en eigi með ólögum eyða.“
    (The Frosta-thing law, 1260)

    Is acher in gaíth innocht,
    fu-fuasna fairggae findfolt:
    ní ágor réimm mora minn
    dond láechraid lainn ua Lothlind.

  19. #5419
    Korpskog's Avatar Praepositus
    Join Date
    Mar 2012
    Location
    Bajenland
    Posts
    5,358

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Ja god jul i stugan!

    Angående nyval lutar det åt att SD kliver framåt ytterligare, mestadels på bekostnad av M och S. Folket måste väll snart börja tröttna på cirkus-riksdagen (dvs gemene man)?
    "Får jag kalla dig Bajen? Det är lättare att komma ihåg..."

  20. #5420
    Silenced Ape's Avatar Vicarius
    Join Date
    Nov 2013
    Location
    Norway
    Posts
    2,647

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    God jul te godtfolket

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •