Thread: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish/Danish/Norwegian)

  1. #4461
    Cavalier's Avatar Vicarius
    Join Date
    Jul 2006
    Location
    Sweden
    Posts
    2,622

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Ta gärna en titt på www.skrivbordsgeneralen.se om ni inte redan gjort det. Finns en stor totalwar sektion, samt övrigt spelsnack. Moget och trevligt svenskt forum!
    August Strindberg: "There's a view, current at the moment even among quite sensible people, that women, that secondary form of humanity (second to men, the lords and shapers of human civilisation) should in some way become equal with men, or could so be; this is leading to a struggle which is both bizarre and doomed. It's bizarre because a secondary form, by the laws of science, is always going to be a secondary form. Imagine two people, A (a man) and B (a woman). They start to run a race from the same point, C. A (the man) has a speed of, let's say, 100; B (the woman) has a speed of 60. Now, the question is 'Can B ever overtake A?" and the answer is 'Never!'. Whatever training, encouragement or self-denial is applied, the proposition is as impossible as that two parallel lines should ever meet."


  2. #4462
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by Platon View Post
    Han syftar på det tillfälliga fredsmoratorium i väntan på den kommande slakten!

    Fascister och nazister är finansoligarkins sista halmstrå för att motverka en proletär revolution. Vid en finanskris kommer den internationella bankmaffian att pumpa upp någon liten fascistpajas (som de gjorde i Tyskland på 30-talet) och leda de fattiga massorna i krig mot varandra.
    Kommunistiska revolutionärer är finansoligarkins verktyg för att splittra starka stater som vägrar ingå i deras bank monopol.
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  3. #4463
    Adar's Avatar Just doing it
    Civitate

    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    6,741

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    [QUOTE=wilpuri;8167377]Känns det inte en aning farligt? Det kan snabbt leda till "samröre med nazister," så du vet...

    I verkligheten känns det inte ett dugg farligt. Till och med nazisterna hade en hel del bra idéer som t.ex. upprättandet av billiga semesterorter för arbetarfamiljer. Förutsatt att en person tar avstånd från användande av våld, förtryck och hot för att genomföra sina politiska idéer så är jag villig att ha samröre med han eller henne oavsett om jag tycker politiken är bra eller dålig.

    Sverigedemokraternas framgångar sätter mig därför i en lite otrevlig situation eftersom det helt plötsligt har blivit politiskt korrekt att klämma ur sig djupt odemokratiska tankegångar mot Sverigedemokrater och deras supportrar.

    Quote Originally Posted by wilpuri View Post
    Vad menar du?
    Jag antyder att den oheliga alliansen mellan kommunister, sverigedemokrater och talibaner när det gäller Aghanistan är ungefär lika etiskt godhjärtad som Molotov-Ribbentrop pakten. Om det endast är kommunister, nazister* och talibaner som håller med varandra så bör man seriöst tänka efter om det verkligen är en bra idé.

    Spoiler Alert, click show to read: 

    *Jag anser inte att Sverigedemokraterna är nazister men jag misstänker att Platon gör det så jag utnyttjar den terminologin för dramatisk effekt

  4. #4464
    Cavalier's Avatar Vicarius
    Join Date
    Jul 2006
    Location
    Sweden
    Posts
    2,622

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Kan vi inte bara släppa all politiktjafs och fokusera på något annat, typ, ölsorter eller nya spel..?
    Tror våra skandinaviska vänner från danmark och norge är lagom roade av all svensk politik.
    August Strindberg: "There's a view, current at the moment even among quite sensible people, that women, that secondary form of humanity (second to men, the lords and shapers of human civilisation) should in some way become equal with men, or could so be; this is leading to a struggle which is both bizarre and doomed. It's bizarre because a secondary form, by the laws of science, is always going to be a secondary form. Imagine two people, A (a man) and B (a woman). They start to run a race from the same point, C. A (the man) has a speed of, let's say, 100; B (the woman) has a speed of 60. Now, the question is 'Can B ever overtake A?" and the answer is 'Never!'. Whatever training, encouragement or self-denial is applied, the proposition is as impossible as that two parallel lines should ever meet."


  5. #4465
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by Cavalier View Post
    Kan vi inte bara släppa all politiktjafs och fokusera på något annat, typ, ölsorter eller nya spel..?
    Tror våra skandinaviska vänner från danmark och norge är lagom roade av all svensk politik.
    Jag köpte en gång öl i Sverige. Smakade pyton och hade en ynklig alkoholhalt av 3,någo%.
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  6. #4466
    Adar's Avatar Just doing it
    Civitate

    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    6,741

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by wilpuri View Post
    Jag köpte en gång öl i Sverige. Smakade pyton och hade en ynklig alkoholhalt av 3,någo%.
    Det beror på att du köpte den på ICA. Om jag minns rätt så har man i Finland rätt att sälja åtminstone mellanöl (4,XX %?) i matbutiker medan maxgränsen är 3,5% i Sverige.

    Quote Originally Posted by Cavalier View Post
    Kan vi inte bara släppa all politiktjafs och fokusera på något annat, typ, ölsorter eller nya spel..?
    Tror våra skandinaviska vänner från danmark och norge är lagom roade av all svensk politik.
    Jag kom precis tillbaka från Belgien och Estland där jag har spenderat 11 dagar med öl, forskning och politik (jag är numera nästan kär i Estlands politiska etablissemang, en samling vansinnigt kompetenta människor).

    Sammanfattning:

    Tripel Karmeliet är det godaste ölet i Belgien men Delirium är väldigt roligt (redan att hälla upp det i glaset räcker för att man ska se rosa elefanter).

    Estlands finanspolitik är mycket intressant att följa. Dessutom har deras finansminister en rådgivare som har haft otrolig tur med genetiken. En av dom snyggaste estniskorna jag sett och dessutom en av de smartaste människorna jag lyssnat på.

    Jag börjar bli en bra forskare

    Belgien är ett ganska krångligt land. Fransk effektivitet blandad med tyskarnas mjuka framtoning och holländarnas ödmjukhet

  7. #4467
    Cavalier's Avatar Vicarius
    Join Date
    Jul 2006
    Location
    Sweden
    Posts
    2,622

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by wilpuri View Post
    Jag köpte en gång öl i Sverige. Smakade pyton och hade en ynklig alkoholhalt av 3,någo%.
    Folköl, usch.. Som att dricka vatten. Hoppas att systembolaget släpper sin monopol någon gång så att man kan köpa lite ordentlig öl i en vanlig affär, istället föra tt förlita sig på bestämda öppetider. Alla köper ju smuggelöl iallafall. 50% billigare och öppet 24/7!

    Låter trevligt Adar! Är Belgium värt ett besök?
    August Strindberg: "There's a view, current at the moment even among quite sensible people, that women, that secondary form of humanity (second to men, the lords and shapers of human civilisation) should in some way become equal with men, or could so be; this is leading to a struggle which is both bizarre and doomed. It's bizarre because a secondary form, by the laws of science, is always going to be a secondary form. Imagine two people, A (a man) and B (a woman). They start to run a race from the same point, C. A (the man) has a speed of, let's say, 100; B (the woman) has a speed of 60. Now, the question is 'Can B ever overtake A?" and the answer is 'Never!'. Whatever training, encouragement or self-denial is applied, the proposition is as impossible as that two parallel lines should ever meet."


  8. #4468
    Adar's Avatar Just doing it
    Civitate

    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    6,741

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by Cavalier View Post
    Låter trevligt Adar! Är Belgium värt ett besök?
    Det ligger ganska långt ner på min lista över platser jag vill besöka igen. Jag ska lägga upp en sammanfattande tråd i reseforumet nästa vecka.

    Positivt:

    Mycket stor variation på öl (ofta 5-20 öl på tapp + flaskor)

    Pommes Frites med många såser att välja på.

    Trevliga hus i Brügge men framförallt Ghent.

    Andromeda Eco hostel (Ghent) är ett väldigt bra vandrarhem.

    I Brügge kostar många muséer bara 1 € om du är under 26.

    Nackdelar:

    Dyrt

    Belgare är ganska jobbiga att ha att göra med.

    De bästa ölen finns redan på systembolaget (Systembolaget är faktiskt väldigt bra, om du inte dricker billigast möjliga skräpöl så bör du vara tacksam för att de finns).

    Återigen dessa jävla belgare...

    Krångligt att hitta matställen. På många pubar kan du röka men inte äta, dessutom är många snabbmatställen stängda 10-12 och 13-17.

    Belgare är dåliga bilförare och vansinniga cyklister.

    Svårt att betala med bankkort/kreditkort (dom har några riktigt inavlade kortsystem i landet).

    De tre första bilderna är från Brügge och de två sista från Ghent.
    Last edited by Adar; October 07, 2010 at 02:23 PM.

  9. #4469
    IMPERATOR_5's Avatar Centenarius
    Join Date
    Feb 2006
    Location
    Sweden/Stockholm
    Posts
    820

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by wilpuri View Post
    Jag köpte en gång öl i Sverige. Smakade pyton och hade en ynklig alkoholhalt av 3,någo%.
    Du får skylla dig själv där lite. allt som är 3 procent smakar pyton

    Quote Originally Posted by Cavalier View Post
    Folköl, usch.. Som att dricka vatten. Hoppas att systembolaget släpper sin monopol någon gång så att man kan köpa lite ordentlig öl i en vanlig affär, istället föra tt förlita sig på bestämda öppetider.
    ja.. man kan ju alltid drömma
    TERMINAL BOREDOM "An nescis, mi fili, quantilla prudentia regitur orbis?"

  10. #4470
    Cyrus the Virus's Avatar Vicarius Provinciae
    Join Date
    Mar 2006
    Location
    Crackfordshire
    Posts
    10,884

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Det skar i hjärtat.

    Vi möter ett bra lag, visst.

    Men vi behöver inte servera dem allt på ett silverfat för dens skull.

    Ofint av Holland att göra så många mål dock.

    "And the Heavens Shall Tremble"
    Resistance is futile™


    "ehn sewr traih-sluyrds-lairareh"

  11. #4471
    Adar's Avatar Just doing it
    Civitate

    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    6,741

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Oj, den här matchen visade på en hel del skrämmande svagheter hos det svenska laget.

    Våra ytterbackar fungerade varken bra med mittbackarna i försvarsspelet eller med yttermittfältarna i anfallsspelet.

    I "boxen" med defensiva mittfältare och mittbackarna var det ingen som kom rätt för att ta hand om Sneijder. Det första målet handlade mycket om att Wernbloom följde efter Van der Vaart vilket tvingade Granqvist att stöta upp mot Sneijder när han föll tillbaka i banan och fick bollen. Van der Vaart kunde sedan dyka in i luckan Granqvist lämnade och ta emot Sneijders skarvning. Vilket satte Majstorovic på pottkanten eftersom han plötsligt hamnade mellan mellan Van der Vaart och Huntelaar (som borde ha täckts ut av Elmander, Svensson eller Safari).

    Offensivt ställer Zlatans överlägsenhet till en hel del problem. Fördelen med 4-5-1 är att man kan skapa stor förvirring hos motståndarna genom att låta topp anfallaren falla tillbaka och växelspela med de tre offensiva mittfältarna. Problemet är att vi låser upp oss själva alldeles för hårt med Zlatan i topp. När det sedan inte fungerar börjar han rotera mellan alla mittfältspositionerna samtidigt som Toivonen hamnar i en hopplös roll där han ska tajma löpningar som är helt omöjliga att förutse eftersom Zlatan river upp hela spelplanen. Om systemet ska fungera måste vi antingen hitta en "Snejder" typ som kan leverera offensiva passningar eller förmå Zlatan att ta Sneijders position och bli länken mellan anfall och försvar. Dessutom har vi ett desperat behov av åtminstone en utmanande yttermittfältare som kan ta Robben/Afellays ansvar för att dra isär motståndarnas försvar.

    Personligen har jag svårt att se hur vi ska kunna få ihop det här. Även om anfallet kan bli hyffsat så saknar vi ytterbackar och defensiva mittfältare som klarar det defensiva positionsspelet. Jag funderar på om inte Hamrén borde ta en resa till Stoke-on-Trent och titta på hur dom spelar. Med Källström och Larsson har vi två grymma inläggsspelare och med det nuvarande landslaget känns det som att vi tävlar med Serbien om att vara ett av de grymmaste lagen i luftrummet. Med Toivonen, Elmander, Ibrahimovic, Majstorovic, Mellberg och Granqvist i straffområdet borde vi nog göra åtminstone ett nickmål per match... Vi får helt enkelt ge upp det här med fotboll och ägna oss åt huvudboll istället. Har vi tur kan kanske Zlatan ibland hoppa upp och klacka in bollen i (Sneijders) huvudhöjd.

  12. #4472
    Platon's Avatar Campidoctor
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Stockholm
    Posts
    1,734

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Jag tycker man ska spela med två anfallare å rakare spel. Vad var det för fel på 4-4-2? Sedan måste man vara mer cynisk när man spelar mot bra lag som Holland. Lira för 0-0 å hoppas på kontringar (det där var greken i mig..)

  13. #4473
    Cavalier's Avatar Vicarius
    Join Date
    Jul 2006
    Location
    Sweden
    Posts
    2,622

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Håller med. Två anfallare skulle funka bra. Toivoinen och Zlatan är ju en vinnande kombination, så varöfr inte använda den?
    August Strindberg: "There's a view, current at the moment even among quite sensible people, that women, that secondary form of humanity (second to men, the lords and shapers of human civilisation) should in some way become equal with men, or could so be; this is leading to a struggle which is both bizarre and doomed. It's bizarre because a secondary form, by the laws of science, is always going to be a secondary form. Imagine two people, A (a man) and B (a woman). They start to run a race from the same point, C. A (the man) has a speed of, let's say, 100; B (the woman) has a speed of 60. Now, the question is 'Can B ever overtake A?" and the answer is 'Never!'. Whatever training, encouragement or self-denial is applied, the proposition is as impossible as that two parallel lines should ever meet."


  14. #4474
    Indefinitely Banned
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    northpole: right behind Santa Claus
    Posts
    127

    Icon6 Prater du norsk er du velkommen

    Sjekk ut dette her: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10033905

    Det er bare syykt vittig

  15. #4475
    Cavalier's Avatar Vicarius
    Join Date
    Jul 2006
    Location
    Sweden
    Posts
    2,622

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    RIP till den senaste fallne soldaten.
    August Strindberg: "There's a view, current at the moment even among quite sensible people, that women, that secondary form of humanity (second to men, the lords and shapers of human civilisation) should in some way become equal with men, or could so be; this is leading to a struggle which is both bizarre and doomed. It's bizarre because a secondary form, by the laws of science, is always going to be a secondary form. Imagine two people, A (a man) and B (a woman). They start to run a race from the same point, C. A (the man) has a speed of, let's say, 100; B (the woman) has a speed of 60. Now, the question is 'Can B ever overtake A?" and the answer is 'Never!'. Whatever training, encouragement or self-denial is applied, the proposition is as impossible as that two parallel lines should ever meet."


  16. #4476
    Platon's Avatar Campidoctor
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Stockholm
    Posts
    1,734

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Han hade inget där att göra överhuvudtaget - dra hem trupperna NU!

  17. #4477
    Adar's Avatar Just doing it
    Civitate

    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    6,741

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by Platon View Post
    Han hade inget där att göra överhuvudtaget - dra hem trupperna NU!
    Så hur många afghanska liv är du villig att offra för att hålla en svensk vid liv?

    Edit: Personligen stödjer jag arbetet för ett fredligt och strukturerat Afghanistan och beklagar verkligen att ytterligare en soldat förlorat livet.

    Dessutom anser jag att vi bör skicka ner ett ingenjörskompani som kan bygga brunnar och vägar där SIDA inte vågar (exempel på behovet)
    Last edited by Adar; October 18, 2010 at 03:34 AM.

  18. #4478
    Cyrus the Virus's Avatar Vicarius Provinciae
    Join Date
    Mar 2006
    Location
    Crackfordshire
    Posts
    10,884

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Kommer någon att få bukt med det landet någonsin!?
    Känns ju lite tröstslöst.

    "And the Heavens Shall Tremble"
    Resistance is futile™


    "ehn sewr traih-sluyrds-lairareh"

  19. #4479
    Platon's Avatar Campidoctor
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Stockholm
    Posts
    1,734

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by Adar View Post
    Så hur många afghanska liv är du villig att offra för att hålla en svensk vid liv?

    Edit: Personligen stödjer jag arbetet för ett fredligt och strukturerat Afghanistan och beklagar verkligen att ytterligare en soldat förlorat livet.

    Dessutom anser jag att vi bör skicka ner ett ingenjörskompani som kan bygga brunnar och vägar där SIDA inte vågar (exempel på behovet)
    Sorry om jag inte delar din naiva syn..
    Försök att leta upp lite mer info Adar, istället för att lyssna på Calle Bildts intrvjuer i Aktuellt av fullständigt menlösa och okritiska journalister. Det finns en anledning till att Afganer skjuter på ockupanter - det kallas folkrätt. Om de vill ha sina flickor i Burkor och leva i ett medeltida feudalrike, är det deras jävla problem. Saudierna gör precis samma grej men ingen rör dem, för de är USA:s närmsta allierade.

  20. #4480
    Adar's Avatar Just doing it
    Civitate

    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    6,741

    Default Re: Skandinaviska Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by Platon View Post
    S Det finns en anledning till att Afganer skjuter på ockupanter - det kallas folkrätt. Om de vill ha sina flickor i Burkor och leva i ett medeltida feudalrike, är det deras jävla problem. Saudierna gör precis samma grej men ingen rör dem, för de är USA:s närmsta allierade.
    Lustigt nog så råkar rätten till likabehandling vara en del av vad vi i Sverige kallar för folkrätt. Dessutom är folkrätten ett begrepp som västvärlden utvecklade på 1600-talet och sedan har tvingat på resten av världen.

    En mer realistisk tolkning är att talibanerna krigar därför att de är missnöjda med att de tvingades att lämna över makten till sina rivaler. Att i dagsläget lämna Mazar al Sharif skulle vara som att avbryta en fredsframtvingande insats i norrbotten därför att Kristdemokraterna (med sitt starkaste fäste i småland) har tagit över Sverige och nu tvingar på befolkningen sina religiösa levnadsregler. Men den dag vi drar oss ur är det kanske dags för dig att dra på dig brunsjkortan och stövlarna för att gå ut att fira att ytterligare några sandnegrer slaktas eftersom vänstern felaktigt har fått för sig att Afghanerna stödjer talibanerna.

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •