Page 10 of 275 FirstFirst 12345678910111213141516171819203560110 ... LastLast
Results 181 to 200 of 5494

Thread: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish/Danish/Norwegian)

  1. #181
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Quote Originally Posted by quadrille
    Det är förvisso ett tragiskt faktum att invandrare i storstadsregionerna begår så många brott, men jag är inte övertygad om att enda sättet att lösa problemet är att "stänga gränserna". Det låter klyschigt, men vad vi måste göra är att öka integrationen. Så länge vi placerar invandrarna i samma förorter (eller låter dem välja själv, de flesta vill helt förklarligt bo nära släkt och vänner eller landsmän) så kommer utvecklingen fortsätta. Man lär sig inte svenska, man kan inte få något jobb, man börjar ägna sig åt kriminella aktiviteter. Distansieringen till det svenska samhället och kulturen bara ökar, det samma gäller för den yngre generationen som hamnar i skolor med en stor majoritet invandrare.
    a) Hur kan mann tvinga människor att bo i vissa ställen?
    b) Med den mängden av invandrare som är och kommer till Sverige gör det nästan omöjligt att hålla invadrarquotan under 15%, t.ex. Även i Finland har man gett upp med det.

    Man borde minska radikalt på invandringen. Dett är den enda lösningen tycker jag.

    Och en annan sak: varför i huvudtaget måste man ta i så många, speciellt icke-Europeiska, invandrare? Säg inte "för lite arbetskraft", för att det helt enkelt är inte sant.
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  2. #182
    Habelo's Avatar Protector Domesticus
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    4,255

    Default

    Quote Originally Posted by wilpuri
    Och en annan sak: varför i huvudtaget måste man ta i så många, speciellt icke-Europeiska, invandrare? Säg inte "för lite arbetskraft", för att det helt enkelt är inte sant.
    För att sveriges idiot politiker vill se bra ut för världen
    A) tvinga dem?
    Jag håller med wilpuri, mång kulturs samhällen funkar inte...
    Quadrille, jag tror faktiskt inte att invandrare kommer hit och bestämmer sig för att hata sverige och svenksar, men när nassar eller ragare som förr i tiden går runt och hatar negers för att de ser ut på ett annat sätt och kanske inte kan prata riktig svenska så gissar jag att de börjar hata svenskar....
    Men jag skulle vilja att de invandrare som inte har kommit från något nära land i europa och inte levt i sverige i sådär 10 generationer borde åka ut direkt!, alltså jag skiter ifall invandrarn stjäl en mobil, de borde åka ut av minsta lilla, noll tolerans
    You have a certain mentality, a "you vs them" and i know it is hard to see, but it is only your imagination which makes up enemies everywhere. I haven't professed anything but being neutral so why Do you feel the need to defend yourself from me?. Truly What are you defending? when there is nobody attacking?

  3. #183

    Default

    Quote Originally Posted by wilpuri
    a) Hur kan mann tvinga människor att bo i vissa ställen?
    b) Med den mängden av invandrare som är och kommer till Sverige gör det nästan omöjligt att hålla invadrarquotan under 15%, t.ex. Även i Finland har man gett upp med det.

    Man borde minska radikalt på invandringen. Dett är den enda lösningen tycker jag.

    Och en annan sak: varför i huvudtaget måste man ta i så många, speciellt icke-Europeiska, invandrare? Säg inte "för lite arbetskraft", för att det helt enkelt är inte sant.
    a) Man skulle kunna börja med att införa en obligatorisk svenskundervisning med ett efterföljande test som avgör om de får stanna. Sen skulle man kanske kunna erbjuda förmånliga bostäder på andra platser än storstädernas förorter. Tekniskt sett skulle man väl kunna "kvotera ut" invandrare på olika platser också, de kommer ju trots allt in i landet på svenska statens villkor.

    b) Menar du då i speciella invandrartäta områden eller landet som helhet? 15% är inte alls någon hög nivå, det är när det börjar komma upp i 60-80 som problemen framträder (ingen källa på detta)

    Varför ska man ta in invandrare? Bra att du tog upp det, säkert många som undrar. Svaret är dock enkelt: Solidaritet. Vi har att välja mellan att skicka hem dem till förföljelse och/eller död och att släppa in dem i landet. Sverige har en lång tradition av att hjälpa till så gott det går för att skapa en bättre värld. Det är något som jag tycker vi ska vara stolta över, även om det kanske kan ha lett till att vår BNP per capita har blivit $1000 lägre än Finlands. I valet mellan att indirekt döda människor och att bjuda på lite av vad vi har i (relativt) överflöd väljer jag det sistnämnda. Ingen "offence", men att inte ta in flyktingar skulle vara otroligt egoistiskt och osolidariskt.

  4. #184
    Habelo's Avatar Protector Domesticus
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    4,255

    Default

    vadå som vi gjorde under andra världs kriget med alla judar som flydde för sitt liv?
    You have a certain mentality, a "you vs them" and i know it is hard to see, but it is only your imagination which makes up enemies everywhere. I haven't professed anything but being neutral so why Do you feel the need to defend yourself from me?. Truly What are you defending? when there is nobody attacking?

  5. #185
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Doktrinen säger, att invandrare blir kriminella och inte integrerar för att det samhället dom kommer till är rasistiskt, inte tillräckligt öppet osv. Men i skolorna försöker man ju lära 'toleranss', 'förstående' och sådant åt eleverna. Många av invandrarna har ingen eller bara lite undervisnig (education?) men hur är det, att dom är inte rasistiska och otoleranta? Det går åt båda håll, men det att man bara skäller på svenskarna är dumt och jag trot att ganska många svenskar är trötta på det. Det ser också ut som att svenska identiteten unedergår en kris just nu. En stark nationell identitet gör det också lättare att förstå och respektera andra kulturer.
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  6. #186

    Default

    Känns lite onödigt att ta in fler invandrare nu när det känns som om mer och mer jobb försvinner från Sverige men kan vara för att jag är en stor egoist


    Habelo: Skickar man ut allt folk som bott här i mindre än 10 generationer lär man få skicka ut ganska många. Bland annat kungen

  7. #187
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Quote Originally Posted by quadrille
    a) Man skulle kunna börja med att införa en obligatorisk svenskundervisning med ett efterföljande test som avgör om de får stanna. Sen skulle man kanske kunna erbjuda förmånliga bostäder på andra platser än storstädernas förorter. Tekniskt sett skulle man väl kunna "kvotera ut" invandrare på olika platser också, de kommer ju trots allt in i landet på svenska statens villkor.
    Det här skulle betyda också det, att invandrare får bättre bostäder en många arbetslösa svenskar.

    b) Menar du då i speciella invandrartäta områden eller landet som helhet? 15% är inte alls någon hög nivå, det är när det börjar komma upp i 60-80 som problemen framträder (ingen källa på detta)
    15% börjar vara ganska mycket endå, såpas mycket att efter det börjar integration vara ganska svårt.

    Varför ska man ta in invandrare? Bra att du tog upp det, säkert många som undrar. Svaret är dock enkelt: Solidaritet. Vi har att välja mellan att skicka hem dem till förföljelse och/eller död och att släppa in dem i landet. Sverige har en lång tradition av att hjälpa till så gott det går för att skapa en bättre värld. Det är något som jag tycker vi ska vara stolta över, även om det kanske kan ha lett till att vår BNP per capita har blivit $1000 lägre än Finlands. I valet mellan att indirekt döda människor och att bjuda på lite av vad vi har i (relativt) överflöd väljer jag det sistnämnda. Ingen "offence", men att inte ta in flyktingar skulle vara otroligt egoistiskt och osolidariskt.
    Aha.

    Det har varit tal innom EU, att man skulle börja sponssa läger närmare dom områden därifrån flyktingarna kommer (så som det står i FN's charter). Det skulle bli billigare, det skulle vara lättare för flyktingarna att komma hem och det skulle lösa många problem i våra samhällen. Men det går ju inte för 'open borders' idealisterna.

    Om man igen säger att man borde bara ta dom 'bättre' flyktingarna eller invandrarna som har gott skolor osv, det är ju ennu mera egoistiskt, för att det betyder ju en 'brain drain' i deras hemland. Dessutom, det är också på tiden att Europeierna började se till att deras egen etnicitet och kultur lever kvar. Många av Europas storstäder kommer att ha icke-Europeiska majoriteter innom 30-50 år. Icke bra.

    Quote Originally Posted by theking994
    Habelo: Skickar man ut allt folk som bott här i mindre än 10 generationer lär man få skicka ut ganska många. Bland annat kungen
    HAHAHA
    Och alla nästan alla finnar också.
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  8. #188
    Habelo's Avatar Protector Domesticus
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    4,255

    Default

    Quote Originally Posted by theking994
    Habelo: Skickar man ut allt folk som bott här i mindre än 10 generationer lär man få skicka ut ganska många. Bland annat kungen
    Njee sa ju faktiskt att alla som gör något kriminelt OCH inte har 10 generationer i sverige borde skickas ut
    när det gäller kungen så tror jag att de mesta skulle bara bli glada hahaha
    sen borde man sätta dit en riktig svensk kung
    You have a certain mentality, a "you vs them" and i know it is hard to see, but it is only your imagination which makes up enemies everywhere. I haven't professed anything but being neutral so why Do you feel the need to defend yourself from me?. Truly What are you defending? when there is nobody attacking?

  9. #189

    Default

    Quote Originally Posted by Habelo
    Njee sa ju faktiskt att alla som gör något kriminelt OCH inte har 10 generationer i sverige borde skickas ut
    när det gäller kungen så tror jag att de mesta skulle bara bli glada hahaha
    sen borde man sätta dit en riktig svensk kung
    Typ alla eftersom det är olagligt att ladda ner

  10. #190

    Default

    är det nån jag ser som svensk så är det kungen

    MÖP är ingen hobby, det är en livsstil

  11. #191
    Habelo's Avatar Protector Domesticus
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    4,255

    Default

    Quote Originally Posted by arvid_eriksson
    är det nån jag ser som svensk så är det kungen
    Hahaha hur kan du göra det?? Är han inte svart hårig och kort?(har han blåa eller grön/gråa ögon?=P)
    Han är låångt bort från att se ut som en svensk och är skam för landet tycker jag
    Och när det kommer till att ladda ner, när ingen råkar illa över att bryta en lag så varför inte bryta den ifall man tjänar så mycket själv på det?:O
    Sen är den lagen bara ett stort sosse värk! haha
    You have a certain mentality, a "you vs them" and i know it is hard to see, but it is only your imagination which makes up enemies everywhere. I haven't professed anything but being neutral so why Do you feel the need to defend yourself from me?. Truly What are you defending? when there is nobody attacking?

  12. #192

    Default

    Quote Originally Posted by Habelo
    Hahaha hur kan du göra det?? Är han inte svart hårig och kort?(har han blåa eller grön/gråa ögon?=P)
    Han är låångt bort från att se ut som en svensk och är skam för landet tycker jag
    Ogillar du honom för hans person eller för att han inte är blond och blåögd?

  13. #193

    Default

    Quote Originally Posted by wilpuri
    Det här skulle betyda också det, att invandrare får bättre bostäder en många arbetslösa svenskar.
    Varför skulle svenskar förtjäna bättre bostäder än invandrare? Jag tycker alla ska ha samma rättigheter och möjligheter. Om staten bestämmer att man ska släppa in en person i landet, ska denne inte behöva bli en "andra klassens invånare", mindre värd bara för att den är född utomlands. Naturligtvis menar jag inte att staten ska skicka iväg svenskar från sina hem, men jag tycker man ska försöka få invandrarna att flytta även till andra områden än de invandrartäta förorterna. Om vi tar staden jag bor i som exempel, vi har ett antal bostadsområden som ligger en bit utanför stadskärnan. I de flesta av dem bor kanske 5-10% invandrare, men i ett område rör det sig säkert om 50-60%. Det är fullt möjligt för någon som bor där att under långa tider inte komma i kontakt med några svenskar, ofta pratar personer som har bott 10-20 år i Sverige fortfarande knagglig svenska. De har släktingar och vänner från sitt hemland och saknar helt en "svensk" umgängeskrets. Det är sånt vi måste ändra på.



    Quote Originally Posted by wilpuri
    15% börjar vara ganska mycket endå, såpas mycket att efter det börjar integration vara ganska svårt.
    Sant sant, helst skulle man väl ner på 7-8% (vilket, tror jag, ungefär motsvarar andelen invandrare på hela befolkningen) men det kan vara svårt.

    Quote Originally Posted by wilpuri
    Aha.

    Det har varit tal innom EU, att man skulle börja sponssa läger närmare dom områden därifrån flyktingarna kommer (så som det står i FN's charter). Det skulle bli billigare, det skulle vara lättare för flyktingarna att komma hem och det skulle lösa många problem i våra samhällen. Men det går ju inte för 'open borders' idealisterna.
    I många fall skulle det säkert vara bra, framförallt vid t.ex. krig eller naturkatastrofer. Men de som kommer hit (och blir insläppta) har ofta andra typer av problem, och kan inte återvända till sitt hemland. Sen är ofta förhållandena i flyktingläger allt annat än humanitära.

    Quote Originally Posted by wilpuri
    Om man igen säger att man borde bara ta dom 'bättre' flyktingarna eller invandrarna som har gott skolor osv, det är ju ennu mera egoistiskt, för att det betyder ju en 'brain drain' i deras hemland. Dessutom, det är också på tiden att Europeierna började se till att deras egen etnicitet och kultur lever kvar. Många av Europas storstäder kommer att ha icke-Europeiska majoriteter innom 30-50 år. Icke bra.
    "Etnicitet och kultur"... HAH! Vad är det? Kräftskiva och små grodorna? Personligen tycker jag att influenser från andra kulturer bara är bra! Jag skulle inte överleva utan kebab! Skämt åsido, allt kommer ju nånstans ifrån; även det som vi idag gärna ser som genuint svenskt, t.ex. midsommarstången som man tror härstammar från Tyskland. Om vi inte skulle ha låtit oss influeras av andra länder hade vi fortfarande varit vikingar!

    Quote Originally Posted by wilpuri
    HAHAHA
    Och alla nästan alla finnar också.
    Precis, de jäkla finnarna, kommer här och tar våra jobb

  14. #194

    Default

    Hej alla.
    RTW Heaven Site Director, HeavenGames LLC

  15. #195
    Valus's Avatar Natura, artis magistra
    Join Date
    Sep 2004
    Location
    Sweden..
    Posts
    3,071

    Default

    Hej och välkommen till den skandinaviska delen av forumet!
    Under the patronage of Søren
    The proud liege of Mimirswell, Proximus, Rhah, Phaedo and EmperorJulian

    Former Moderator and Senatorii
    Member of the House of Caesars

  16. #196

    Default

    Quote Originally Posted by GloryofSparta
    Hej alla.
    Tjena/Mojn/Hej/Blessaður

    Bara en fråga, från vilket land är du?


    Quote Originally Posted by arvid_eriksson
    är det nån jag ser som svensk så är det kungen
    Fast han har franskt blod i sig.
    Ever had Problems when trying to find some good sites about a special period in history on Google?
    Then try looking if the site you need is in Links to History.

  17. #197

    Default

    Quote Originally Posted by Jan-Taihwo
    Fast han har franskt blod i sig.
    Jag tror vi alla har lite grodblod i oss (midsommar :wink: )

    Vår kultur är mamma scans köttbullar och potatismos, RÖR INTE DET!!!

    På tal om invandring så har vårt samhälle (cirka 1500 invånare) tagit emot ganska många invandrare de senaste 15 år i olika vågor. Första vågen under jugoslavien-konflikten integrerades ganska snabbt, speciellt eftersom många av dem fick jobb.

    Sedan kom det en andra våg för några år sen där de flesta invandrare skötte sig. Problemet var att 2-3 familjer misskötte sig väldigt mycket, cykelstölder, inbrott med mera. Det fick till följd att en allmän rasism bredde ut sig då många trodde/tyckte att det var alla invandrares fel. Det hade kunnat undvikas ifall de som misskötte sig hade avvisats snabbt (nästan alla visste vilka det var).

    Nu har den allmänna rasismen minskat men fortfarande är integrationen ett problem eftersom mer och mer jobb har försvunnit härifrån under tiden som det kommit in mer och mer invandrare (jag anser att det är på arbetet invandrare integreras "mest")

  18. #198

    Default

    Bara en fråga, från vilket land är du?
    Sverige.
    RTW Heaven Site Director, HeavenGames LLC

  19. #199
    Habelo's Avatar Protector Domesticus
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    4,255

    Default

    Quote Originally Posted by theking994
    Jag tror vi alla har lite grodblod i oss (midsommar :wink: )

    Vår kultur är mamma scans köttbullar och potatismos, RÖR INTE DET!!!

    På tal om invandring så har vårt samhälle (cirka 1500 invånare) tagit emot ganska många invandrare de senaste 15 år i olika vågor. Första vågen under jugoslavien-konflikten integrerades ganska snabbt, speciellt eftersom många av dem fick jobb.
    När juggarna kom så förgiftigas svenska folket med valon blod, även jag
    Ahh undra hur vi såg innan 1900 talets början... Precis så ren man kan vara gissar jag? :original:
    Men har inte juddar gjort en stor inverkan på sveriges etnik?, vi hade några vet jag under andra världs kriget....
    scans köttbullar är ju god ju!
    You have a certain mentality, a "you vs them" and i know it is hard to see, but it is only your imagination which makes up enemies everywhere. I haven't professed anything but being neutral so why Do you feel the need to defend yourself from me?. Truly What are you defending? when there is nobody attacking?

  20. #200

    Default

    Quote Originally Posted by Habelo
    När juggarna kom så förgiftigas svenska folket med valon blod, även jag
    Aldrig hört uttrycket "förgiftat med valonblod" förut, enda jag kommer att tänka på är Vallonerna som kom hit på 1500-talet och nej jag anser inte att "juggarna" förgiftade svenska folket.

    Quote Originally Posted by Habelo
    Ahh undra hur vi såg innan 1900 talets början... Precis så ren man kan vara gissar jag? :original:

    Så ren som man kan vara efter 10 000 år av invandring :wink:

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •