Page 9 of 275 FirstFirst 123456789101112131415161718193459109 ... LastLast
Results 161 to 180 of 5494

Thread: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish/Danish/Norwegian)

  1. #161

    Default

    Ca 2% (varav ca. 1% Europeiska), lägsta invandrar befolkningen i EU.

  2. #162
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Finland har också världens bästa svenskspråkiga brigad (Nylands Brigad, dit ska jag Januari '07). I sverige har dom nämligen regementen. :wink:

    Ca 2% (varav ca. 1% Europeiska), lägsta invandrar befolkningen i EU.
    Man skulle kunna tro, att Polen eller en av de Baltiska staterna skulle ha en mindre invandrarbefolkning? Just nu tycker 76% av finländare att vi har tillräckligt eller för många invandrare.
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  3. #163

    Default

    Baltien har ju massor av ryssar.

  4. #164
    Atterdag's Avatar Tro og Håb
    Join Date
    Dec 2005
    Location
    In the Valley of the Wind
    Posts
    6,691

    Default

    Finland har också världens bästa svenskspråkiga brigad (Nylands Brigad, dit ska jag Januari '07). I sverige har dom nämligen regementen.
    Her står jeg altså af. Finland har den bedste svensktalende brigade i verden?

    Quote:
    Originally Posted by Atterdag


    (lyder som en fisk)



    Det beror väl på vem man frågar. Jag har alltid tyckt att jag är en två-språkig finne med finlandssvenska rötter. Finlandssvenskarna i almänhet ser domsjälva som finnar eller 'finländare'. Ålänningarna skulle väl hällre vara svenskar.
    En enkelt svenskefinne med kartofler og sovs..

    Er vi danskere egenlige de eneste, som siger kartoffel (potatoe)? Jeg mener at nordmændene siger potato, men er ikke sikker.
    De har sgu heller ikke nogle grammatiske regler.
    Granted Lettre de Marque by King Henry V - Spurs given by imb39
    Сканија је Данска

    عیسی پسر مریم گفت :' جهان است پل ، عبور بیش از آن است ، اما هیچ ساخت خانه بر آن او امیدوار است که برای یک روز ، ممکن است برای ابدیت امیدواریم ، اما ماندگار جهان اما ساعت آن را صرف در دعا و نماز برای استراحت است نهان

    All of the Balkans is not worth the bones of a single Pomeranian grenadier.
    Otto von Bismarck


  5. #165
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Quote Originally Posted by Tacitus Cornelius
    Baltien har ju massor av ryssar.
    Ja, men är dom inte medborgare då? Det är nog ganska tragiskt vad Sovjeterna gjorde åt de Baltiska länderna.

    Her står jeg altså af. Finland har den bedste svensktalende brigade i verden?
    Japp. Den enda!
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  6. #166
    Proximus's Avatar Nothing To No One
    Join Date
    May 2004
    Location
    Uppsala, Sweden
    Posts
    3,628

    Default

    Quote Originally Posted by wilpuri
    Finland har också världens bästa svenskspråkiga brigad (Nylands Brigad, dit ska jag Januari '07). I sverige har dom nämligen regementen. :wink:


    Man skulle kunna tro, att Polen eller en av de Baltiska staterna skulle ha en mindre invandrarbefolkning? Just nu tycker 76% av finländare att vi har tillräckligt eller för många invandrare.
    Jag tycker faktiskt det är väldigt konstigt att Finland har så mycket färre invadrare än vad vi har i Sverige. Jag menar Finland är ju ett väldigt naturskönt land vars ekonomi just nu går betydligt bättre än Sveriges.
    Jag antar att Sverige är mer kännt för att ta emot många invandrare och erbjuda dem goda levnadsvilkor med tusen olika sorters bidrag.

    Nu vet jag ju i och för sig inte hur Finlands sociala skyddsnät fungerar.

    Under the Honoured Patronage of Quintus Maximus Adopted by Valus
    Bestows Patronage upon NobleNick

    The superior man, when resting in safety, does not forget that danger may come. When in a state of security he does not forget the possibility of ruin. When all is orderly, he does not forget that disorder may come. Thus his person is not endangered, and his States and all their clans are preserved.

  7. #167
    StarDreamer's Avatar Domesticus
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Finland, Espoo
    Posts
    2,378

    Default

    Quote Originally Posted by wilpuri
    Finland har också världens bästa svenskspråkiga brigad (Nylands Brigad, dit ska jag Januari '07). I sverige har dom nämligen regementen. :wink:
    Jag skall in dit den här sommaren, får vi se hur lång tid jag måste vara där.
    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." -Albert Einstein
    https://www.politicalcompass.org/ana...2.38&soc=-3.44 <-- "Dangerous far right bigot!" -SJWs

  8. #168
    Habelo's Avatar Protector Domesticus
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    4,255

    Default

    Quote Originally Posted by Proximus
    Jag tycker faktiskt det är väldigt konstigt att Finland har så mycket färre invadrare än vad vi har i Sverige. Jag menar Finland är ju ett väldigt naturskönt land vars ekonomi just nu går betydligt bättre än Sveriges.
    Jag antar att Sverige är mer kännt för att ta emot många invandrare och erbjuda dem goda levnadsvilkor med tusen olika sorters bidrag.

    Nu vet jag ju i och för sig inte hur Finlands sociala skyddsnät fungerar.
    :'(
    åhh varför måste jag äta upp för vad mina föräldrar har röstat om?!
    Eller vad det någon röstning om att ta emot invandrare?
    You have a certain mentality, a "you vs them" and i know it is hard to see, but it is only your imagination which makes up enemies everywhere. I haven't professed anything but being neutral so why Do you feel the need to defend yourself from me?. Truly What are you defending? when there is nobody attacking?

  9. #169
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Quote Originally Posted by StarDreamer
    Jag skall in dit den här sommaren, får vi se hur lång tid jag måste vara där.
    Jag ska dit i Januari 2007 eller på sommaren 2007, beror lite på hur skolan går...
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  10. #170

    Default

    Quote Originally Posted by Habelo
    :'(
    åhh varför måste jag äta upp för vad mina föräldrar har röstat om?!
    Eller vad det någon röstning om att ta emot invandrare?
    Vad ska det där betyda?

    1) Du bor i Finland och vill ha fler invandrare, eller

    2) Du bor i Sverige och har fått för dig att invandrare av någon anledning är dåligt för dig?

    Och nej, vi har inte haft nån folkomröstning (Sverige) om att ta emot invandrare. Ain't that simple, pal. Däremot har ju riksdagsvalen givetvis betydelse för invadrarpolitiken.

  11. #171
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Jag tror att han menar att han tycker att det är orättvist att han måste läva i det (invandrartäta) samhället som hans föräldrar hjälpte bygga. Sen fråga han om man nånsin frågade folket om dom ville har invandrare eller inte. Så förstod jag det.
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  12. #172

    Default

    Jo jag tror det också... Att svenska folket står bakom den förda invandringspolitiken visas om inte annat genom den Socialdemokratiska dominansen under hela 1900-talet. Främlingsfientliga partier har haft mycket begränsat genomslag (med ett undantag -Ny Demokrati- som nog de flesta ångrade att de röstade på).

    Jag undrar hur invadrarna har påverkat ditt liv på ett negativt sätt, Habelo? Arbetskraftsinvandringen under efterkrigstiden var ju enormt viktig i byggandet av det svenska välfärdssamhället. Även efter att invandringen ändrade karaktär och blev mer flyktingsbetonad har den bidragit till att hindra det svenska befokningstillväxtens stagnation eller t.o.m. en befolkningsmässig tillbakagång. Naturligtvis har också den senare tidens invandrare (dock inte i lika hög utsträckning) bidragit till Sveriges ekonomi, många har varit utbildade i hemlandet och kan således börja arbeta utan att skattebetalarna måste kosta på en lång utbildning.

    Jag säger inte att det inte finns problem med dagens svenska invandringspolitik, men att invandring som sådan skulle vara dålig för dig och mig och Sverige håller jag inte alls med om.
    Last edited by quadrille; January 26, 2006 at 05:30 AM.

  13. #173
    Atterdag's Avatar Tro og Håb
    Join Date
    Dec 2005
    Location
    In the Valley of the Wind
    Posts
    6,691

    Default

    Jeg har set at der er en russisk føderation.
    Skulle det være en nordisk føderation?
    Granted Lettre de Marque by King Henry V - Spurs given by imb39
    Сканија је Данска

    عیسی پسر مریم گفت :' جهان است پل ، عبور بیش از آن است ، اما هیچ ساخت خانه بر آن او امیدوار است که برای یک روز ، ممکن است برای ابدیت امیدواریم ، اما ماندگار جهان اما ساعت آن را صرف در دعا و نماز برای استراحت است نهان

    All of the Balkans is not worth the bones of a single Pomeranian grenadier.
    Otto von Bismarck


  14. #174

    Default

    javel ja...ser man det et scandinavisk træffepunkt. Det ser ud som her er et hav af svenskere, vores kære arve-fjende!! bare rolig det var en joke. Utroligt at der kun har været 3 danskere herinde, der må der være flere..?

  15. #175
    Atterdag's Avatar Tro og Håb
    Join Date
    Dec 2005
    Location
    In the Valley of the Wind
    Posts
    6,691

    Default

    The Dane og Holger Danske er vel også danskere.. Er ikke sikker på at de har postet her.
    Granted Lettre de Marque by King Henry V - Spurs given by imb39
    Сканија је Данска

    عیسی پسر مریم گفت :' جهان است پل ، عبور بیش از آن است ، اما هیچ ساخت خانه بر آن او امیدوار است که برای یک روز ، ممکن است برای ابدیت امیدواریم ، اما ماندگار جهان اما ساعت آن را صرف در دعا و نماز برای استراحت است نهان

    All of the Balkans is not worth the bones of a single Pomeranian grenadier.
    Otto von Bismarck


  16. #176
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    En av de många goda sidorna av att vara Finsk är att vi är 'over-represented' på nätet

    Det är ett internet fenomen, vi är över allt!
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  17. #177
    Proximus's Avatar Nothing To No One
    Join Date
    May 2004
    Location
    Uppsala, Sweden
    Posts
    3,628

    Default

    Quote Originally Posted by wilpuri
    En av de många goda sidorna av att vara Finsk är att vi är 'over-represented' på nätet

    Det är ett internet fenomen, vi är över allt!
    Nåja den Svenska population verkar ta sig riktigt bra här på TWC i alla fall, det är betydligt fler nu än när jag var här senast.
    Fast det är ju väldigt trevligt att det finns många medlemmar från våra kära grannländer, det är alltid roligt att tjafsa med Norrmän och Finnar (Danskarna förstår man ju knappt ).

    Under the Honoured Patronage of Quintus Maximus Adopted by Valus
    Bestows Patronage upon NobleNick

    The superior man, when resting in safety, does not forget that danger may come. When in a state of security he does not forget the possibility of ruin. When all is orderly, he does not forget that disorder may come. Thus his person is not endangered, and his States and all their clans are preserved.

  18. #178
    Habelo's Avatar Protector Domesticus
    Join Date
    Apr 2005
    Posts
    4,255

    Default

    Quote Originally Posted by quadrille
    Jo jag tror det också... Att svenska folket står bakom den förda invandringspolitiken visas om inte annat genom den Socialdemokratiska dominansen under hela 1900-talet. Främlingsfientliga partier har haft mycket begränsat genomslag (med ett undantag -Ny Demokrati- som nog de flesta ångrade att de röstade på).

    Jag undrar hur invadrarna har påverkat ditt liv på ett negativt sätt, Habelo? Arbetskraftsinvandringen under efterkrigstiden var ju enormt viktig i byggandet av det svenska välfärdssamhället. Även efter att invandringen ändrade karaktär och blev mer flyktingsbetonad har den bidragit till att hindra det svenska befokningstillväxtens stagnation eller t.o.m. en befolkningsmässig tillbakagång. Naturligtvis har också den senare tidens invandrare (dock inte i lika hög utsträckning) bidragit till Sveriges ekonomi, många har varit utbildade i hemlandet och kan således börja arbeta utan att skattebetalarna måste kosta på en lång utbildning.

    Jag säger inte att det inte finns problem med dagens svenska invandringspolitik, men att invandring som sådan skulle vara dålig för dig och mig och Sverige håller jag inte alls med om.
    Njee alltså det är säkert bra för arbets marknaden med invandrare(vem skulle annars vilja vara städare eller busschafförer och sådant). men det finns ju mycket negers som vägrar gå i skolan och jobba och som rånar hederliga svenskar, och våldtar svensk liknande flickor!
    Och inte på tal om vår kära etniska grupp som inte finns längre
    You have a certain mentality, a "you vs them" and i know it is hard to see, but it is only your imagination which makes up enemies everywhere. I haven't professed anything but being neutral so why Do you feel the need to defend yourself from me?. Truly What are you defending? when there is nobody attacking?

  19. #179
    wilpuri's Avatar It Gets Worse.
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    The Weimar Republic
    Posts
    9,512

    Default

    Invandring är inte absolut bra eller absolut dåligt. Men Sveriges invandrarpolitik har haft ganska stora följder, och inte alls så positiva. Min svenska är för dålig för att jag skulle kunna argumentera ordentligt, och jag har gott igenom den här saken tillräckligt många gånger på de här forumen och på andra ställen.

    Det här är värt att läsa. Kanske lite överdrivet, men pointen och 'den stora bilden' kommer bra framm.
    The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.

    ROGER SCRUTON, Modern Culture

  20. #180

    Default

    Jo det var ganska intressant att läsa. Som du säger så förstorar han dock upp situationen något. Men det ligger tveklöst en del i det han säger.

    Det är förvisso ett tragiskt faktum att invandrare i storstadsregionerna begår så många brott, men jag är inte övertygad om att enda sättet att lösa problemet är att "stänga gränserna". Det låter klyschigt, men vad vi måste göra är att öka integrationen. Så länge vi placerar invandrarna i samma förorter (eller låter dem välja själv, de flesta vill helt förklarligt bo nära släkt och vänner eller landsmän) så kommer utvecklingen fortsätta. Man lär sig inte svenska, man kan inte få något jobb, man börjar ägna sig åt kriminella aktiviteter. Distansieringen till det svenska samhället och kulturen bara ökar, det samma gäller för den yngre generationen som hamnar i skolor med en stor majoritet invandrare.

    Man kunde tycka att lösningen skulle finnas i att placera ut invandrarna i de mindre städerna och i glesbygden, men där finns alltför få jobb. Vi måste satsa på att få invandrarna att lära sig språket och inte vara fientligt inställda till samhället. Dessutom måste en attitydförändring ske på arbetsmarknaden, det är många gånger svårt för en icke-europeisk högutbildad invandrare att få ett jobb han/hon inte är gravt överkvalificerad till.

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •