Thread: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish/Danish/Norwegian)

  1. #5121

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Haha, jeg mente at Harald Hardråde var den største kongen, ikke Olav.

    Harald hadde veldig uflaks med posisjoneringen av hæren sin, men må nok innrømme at det var litt dumt av han å splitte hæren sin på den måten. Jeg har også lest at mange av soldatene lot være å ta med rustningene sine fordi de antok at de ikke ville møte noen motstand. Forresten leste du om den ene norske vikingen som holdt igjen hele den engelske hæren før noen gikk under broen og stakk han i foten?

  2. #5122
    Påsan's Avatar Hva i helvete?
    Citizen

    Join Date
    May 2007
    Location
    the north way
    Posts
    13,916

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Klart det, den lille episoden der er jo til og med en del av Medieval I Viking Invasion på Stamford Bridge historisk slag.

    Hardråde hadde erobret York og han forventet ikke motstand da han hadde alerede knust en Engelsk Hær. Det stemmer nok også at mange av mennene hans hadde lagt igjen brynjene ved skipene. Innen forsterkninger ankom slaget så var Harald drept allerede. Det han kanskje burde gjort var og slå retrett tilbake til skipene eller til York, men de hadde ingen hester, det hadde engelskmenne så det hadde blitt vanskelig.

    Hardråde var jo også konge av Danmark en liten stund

  3. #5123
    Makrell's Avatar The first of all fish
    Join Date
    Apr 2010
    Location
    Norway
    Posts
    10,346

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Eg liker hardråde, men barnebarnet hans, Magnus Bærrføtt er etter min meining norges største konge. Han erobra, sverige inn til vänern, stort sett alle øyene rundt skottland og irland, og ein stor del av nordirlannd, før han blei drept i eit bakhaldsangrep. Dette gjorde då grunnlaget for noregsveldet til håkon håkonsen hundre år seinare

  4. #5124
    Påsan's Avatar Hva i helvete?
    Citizen

    Join Date
    May 2007
    Location
    the north way
    Posts
    13,916

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Jeg ser vel mer på Magnus Bærrføtt som en gal viking heller en en stor konge, men han var definitivt en sterk hærleder.

  5. #5125
    Makrell's Avatar The first of all fish
    Join Date
    Apr 2010
    Location
    Norway
    Posts
    10,346

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    vel, i såfall blir vel magnuss berføtt "The last viking" og ikkje farfar der, men han var vel kansnje litt. Men han var jo ikkje gal vil eg seie

  6. #5126
    Påsan's Avatar Hva i helvete?
    Citizen

    Join Date
    May 2007
    Location
    the north way
    Posts
    13,916

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Alle som går runt i kilt er gale.

  7. #5127
    Aanker's Avatar Concordant
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Sweden
    Posts
    7,072

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Man blir helt förstörd av VHS' misslyckande med antagningsresultaten inför höstterminen 2012. Inte bara förefaller det som om en statlig institution har tillgång till färre servrar än ett typiskt privatföretag som förser spelare med internettjänster som Battlelog (som förutom att det fungerar näst intill problemlöst även behandlar långt mer komplexa funktioner än ett enkelt utskick av antagningsresultat), men det enorma slöseri med skattepengar som sker och inte ger något som helst resultat på den här fronten borde vara tillräckligt för att få några huvuden att rulla.

    För de som inte är insatta gavs ansökningsresultaten till Sveriges universitet och högskolor ut den 12:e Juli. Det gjordes centralt från en internetsida, driven av VHS (verket för högskoleservice). Enligt VHS skulle resultaten redovisas kl. 13:00, även om tekniska fel plågat sidan sedan flera dagar innan (vissa hade till och med fått tillgång till sina resultat). Men hela två timmar efter den utfästa tiden fanns inga resultat att tillgå för de flesta. Istället möttes man av en ruta som på typiskt statligt vis berättade att servrarna var överbelastade - som om man inte räknat ut den belastning som sidan skulle utsättas för. Ovanpå detta kunde helt vanliga inloggningar (för vissa kom faktiskt in) resultera i att man fick tillgång till andras sidor och information. Katastrof.

    Eftersom VHS drivs av skattepengar misstänker jag att situationen kommer vara densamma nästa år, och året efter det. Det finns inget väljartryck på grund av att de som utsätts för eländet byts ut varje år (och dessutom är det så långt ned i organisationen), så frågan är varför man helt enkelt inte decentraliserar allt ihop och sköter ansökan för varje universitet separat.

    PS. (Orelaterat) Och Gotland kvalificerar nog som Skandinaviens största dagis. Herre jisses vad många ungar det var överallt.
    Last edited by Aanker; July 16, 2012 at 05:13 AM.

    Quote Originally Posted by Adar View Post
    Russia have managed to weaponize the loneliest and saddest people on the internet by providing them with (sometimes barechested) father figures whom they can adhere to in order to justify their hatred for the current establishment and the society that rejects them.

    UNDER THE PROUD PATRONAGE OF ABBEWS
    According to this poll, 80%* of TGW fans agree that "The mod team is devilishly handsome" *as of 12/10

  8. #5128
    Adar's Avatar Just doing it
    Civitate

    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    6,741

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Jag kan meddela att VHS har haft problem med sina hemsidor så länge jag kan minnas och jag doktorerar just nu .

    Hade VHS anställt en IT-avdelning tror jag att det hade varit lätt att lösa men nu litar man istället på en massa upphandlade entreprenörer som fullkomligt saknar långsiktigt intresse i frågorna.

  9. #5129
    Adar's Avatar Just doing it
    Civitate

    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    6,741

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Såg att Carl von Döbeln och Cavalier diskuterade snedfördelningen i politiska åsikter hos journalister. Här har ni senaste undersökningen (google länk):

    Vänsterpartiet har också en starkare ställning i public service än i
    dagspressen. Inom public service sympatiserar över 80 procent med de
    rödgröna partierna (v+s+mp). Motsvarande andel i storstadsmorgon-
    tidningarna är drygt 60 procent I båda fallen är socialdemokraterna
    dock kraftigt underrepresenterade – övervikten för de rödgröna för-
    klaras alltså främst av den stora andelen miljöpartisympatisörer. Stödet
    för folkpartiet och moderaterna skiljer sig också åt mellan olika arbets-
    platser. Moderaterna är särskilt svaga i public service, oc

    Att det är ett problem kan ni ju även komma fram till efter den här kommentaren i SvD


    Södermalm är även Sveriges journalisttätaste plats
    Last edited by Adar; July 19, 2012 at 09:43 AM.

  10. #5130
    Cavalier's Avatar Vicarius
    Join Date
    Jul 2006
    Location
    Sweden
    Posts
    2,622

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by Adar View Post
    Såg att Carl von Döbeln och Cavalier diskuterade snedfördelningen i politiska åsikter hos journalister. Här har ni senaste undersökningen (google länk):


    Att det är ett problem kan ni ju även komma fram till efter den här kommentaren i SvD


    Södermalm är även Sveriges journalisttätaste plats
    Tack för intressanta länkar! Alltid kul med lite statistik och få bekräftat sina misstankar!


    Återigen, jag finner det väldigt intressant att den stora majoriteten av journalistkåren väljer att bo i de finare delarna av stan när det är i huvudsak journalisterna som förespråkar mångkultur. Ska man inte leva som man lär?

    I övrigt så får ju journalisterna självklart ha vilka politiska sympatier de vill, men dessa sympatierar ska inte visas i exempelvis Public Service. Aftonbladet, Expressen och DN har ju utalat politiska åsikter, så där kan man ju inte göra så mycket..
    August Strindberg: "There's a view, current at the moment even among quite sensible people, that women, that secondary form of humanity (second to men, the lords and shapers of human civilisation) should in some way become equal with men, or could so be; this is leading to a struggle which is both bizarre and doomed. It's bizarre because a secondary form, by the laws of science, is always going to be a secondary form. Imagine two people, A (a man) and B (a woman). They start to run a race from the same point, C. A (the man) has a speed of, let's say, 100; B (the woman) has a speed of 60. Now, the question is 'Can B ever overtake A?" and the answer is 'Never!'. Whatever training, encouragement or self-denial is applied, the proposition is as impossible as that two parallel lines should ever meet."


  11. #5131
    Adar's Avatar Just doing it
    Civitate

    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    6,741

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by Cavalier View Post
    Återigen, jag finner det väldigt intressant att den stora majoriteten av journalistkåren väljer att bo i de finare delarna av stan när det är i huvudsak journalisterna som förespråkar mångkultur. Ska man inte leva som man lär?
    När jag har besökt Stockholm har det tidigare alltid varit på Norrmalm, Spånga och Tensta jag rört mig i. Men sedan några kompisar flyttade in i skatteskrapan så har jag börjat röra mig på Södermalm och det fick mig verkligen att inse hur segregerat Stockholm verkligen är. Det är till och med mer invandrare som rör sig i Mörby centrum än på Södermalm.

  12. #5132
    Aanker's Avatar Concordant
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Sweden
    Posts
    7,072

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Jag vänder mig numera till CNN och BBC för världsnyheter; vad gäller inrikes plockar jag upp nyheterna som de kommer. Svenska tidningar känns ofta alldeles för vänstervinklade (varifrån kommer alla dessa ickereportage om att försäkringskassan i enstaka fall inte ger ut pengar till behövande?), men för enstaka nyheter på sina hemsidor fungerar de.

    Och intressant artikel om MP där. De behöver svedjas (heh) lite för att se vad deras politik egentligen består av.

    Quote Originally Posted by Adar View Post
    Russia have managed to weaponize the loneliest and saddest people on the internet by providing them with (sometimes barechested) father figures whom they can adhere to in order to justify their hatred for the current establishment and the society that rejects them.

    UNDER THE PROUD PATRONAGE OF ABBEWS
    According to this poll, 80%* of TGW fans agree that "The mod team is devilishly handsome" *as of 12/10

  13. #5133
    Makrell's Avatar The first of all fish
    Join Date
    Apr 2010
    Location
    Norway
    Posts
    10,346

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    dere har vel nokre høgrevridde aviser og, eller i det misnte konservative aviser

  14. #5134
    Aanker's Avatar Concordant
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Sweden
    Posts
    7,072

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Svenska tidningar?

    Om tidningarna i fråga är storstadstidningar och du tittar på ledarsidan, kan du räkna med en del högervinkling. Men det är på ett ställe där sådan vinkling bör finnas (det handlar trots allt om opinion och debatt). Det är svårt att komma över riktigt högervinklade vanliga artiklar, främst eftersom högern inte har en utpräglad det-är-så-synd-om-någon-retorik. Där man kan förvänta sig sådan vinkling (i mindre än, vad, 30% av fallen?) är reportage om regeringen, medan världsreportage nästan uteslutande färgas rött, om de nu färgas.

    Problemet med den utpräglade vänsterdominansen i media är att man inte riktigt kan argumentera emot de partier och individer som vänder sig till vad som i det närmaste är konspirationsteorier för att få ut sina budskap. Exempelvis SD är helt otroligt bra på att undvika att ägna sig åt allvarlig debatt och istället småplocka fall av vinkling i tidningar, som om det bevisar deras poäng. Dessvärre har de rätt när det kommer till media och det ger dem oförtjänta poäng bland röstarna.

    Detsamma gäller naturligtvis miljöpartiet, som i princip aldrig kritiseras och vars budskap smygs in lite här och var. Ingen frågar sig vad de röstar på egentligen. Det låter helt enkelt bara bra med "mer pengar på miljön och småföretagarna". Sedan kan man ju fråga sig vad som händer med Sveriges infrastruktur när kärnkraftverken ska stängas ned och alla ska åka höghastighetståg som drivs av - exakt - elektricitet.

    ***

    Därför läser jag nästan alla nyheter numera på (främst) CNN och (i andra hand) BBC. Om det var där du menade att det fanns högerprägel kan jag väl påstå att CNN i egenskap av att i viss mån tillhöra den amerikanska vänstern har en svag högerposition i det svenska politiska fältet. Mest märks det i artiklar om det amerikanska presidentvalet (Obama får väldigt mycket strålkastartid medan Romney får något begränsad). Annars vågar jag påstå att nätverket är överlag balanserat, vilket märks på alla idiotkommentarer från både extrem höger och vänster på sidan (allt från "OMG WALL STREET IS EVILZ 1% WE R TEH 99% !!!11" till att Obama borde ställas inför krigsrätt, finnas skyldig för brott mot det amerikanska folkets frihet och NRA, och skjutas).
    Last edited by Aanker; July 24, 2012 at 04:23 AM.

    Quote Originally Posted by Adar View Post
    Russia have managed to weaponize the loneliest and saddest people on the internet by providing them with (sometimes barechested) father figures whom they can adhere to in order to justify their hatred for the current establishment and the society that rejects them.

    UNDER THE PROUD PATRONAGE OF ABBEWS
    According to this poll, 80%* of TGW fans agree that "The mod team is devilishly handsome" *as of 12/10

  15. #5135
    Makrell's Avatar The first of all fish
    Join Date
    Apr 2010
    Location
    Norway
    Posts
    10,346

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    skjønner. Trur eg kan sei det er noko slikt i noreg og, men det er nokre gode konservative aviser, då stort sett kristne. Men Finansavisene er jo naturleg nok høgrevridde, men dog utan vanlige nyhende

  16. #5136
    Adar's Avatar Just doing it
    Civitate

    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    6,741

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by Makrell View Post
    skjønner. Trur eg kan sei det er noko slikt i noreg og, men det er nokre gode konservative aviser, då stort sett kristne. Men Finansavisene er jo naturleg nok høgrevridde, men dog utan vanlige nyhende
    Dagens industri som är den enda finanstidningen i Sverige har havererat fullständigt eftersom de rekryterar journalister som inte kan någonting om ekonomi.

    Min personliga favorit var en artikel på temat "De straffas hårt för VD-bytet" som handlade om att det var synd om Susanna Campbell som är den nya VD:n för Sveriges framgångsrikaste investmentbolag de senaste 20 åren. Det de däremot missar fullkomligt är att analytiker anser att Ratos har sålt av sina mest lönsamma bolag och just nu sitter med ganska oattraktiva företag värderade till 15 miljarder kronor.

    Intressant nog så ligger Schibsted bakom en hel del av problematiken eftersom de köpt upp både Aftonbladet (kvällstidning (tabloid) med vänsterinriktning) och Svenska dagbladet (morgontidning med högerinriktning) och jagat synergieffekter. Så Svenska dagbladet har riktigt bra ledarkrönikor men ofta lägger riktiga kadaverartiklar som när deras utsända i Schweiz ska rapportera om Gripen utifrån en vapenvägrares perspektiv.
    Last edited by Adar; July 25, 2012 at 06:17 AM.

  17. #5137
    Cavalier's Avatar Vicarius
    Join Date
    Jul 2006
    Location
    Sweden
    Posts
    2,622

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Nu kommer jag skita fullständigt i svenska tidningar ett tag framöver, för idag är jag i Singapore, och imorgon bär det av till Australien
    August Strindberg: "There's a view, current at the moment even among quite sensible people, that women, that secondary form of humanity (second to men, the lords and shapers of human civilisation) should in some way become equal with men, or could so be; this is leading to a struggle which is both bizarre and doomed. It's bizarre because a secondary form, by the laws of science, is always going to be a secondary form. Imagine two people, A (a man) and B (a woman). They start to run a race from the same point, C. A (the man) has a speed of, let's say, 100; B (the woman) has a speed of 60. Now, the question is 'Can B ever overtake A?" and the answer is 'Never!'. Whatever training, encouragement or self-denial is applied, the proposition is as impossible as that two parallel lines should ever meet."


  18. #5138
    Logios's Avatar Senator
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Copenhagen, Denmark
    Posts
    1,212

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Quote Originally Posted by Cavalier View Post
    Nu kommer jag skita fullständigt i svenska tidningar ett tag framöver, för idag är jag i Singapore, och imorgon bär det av till Australien
    De har altså toiletter dernede.
    Jeg er iøvrigt overhovedet ikke misundelig (eller lidt måske så). De tre uger jeg nåede at være i Australien var slet ikke tæt på at være fyldestgørende.

  19. #5139

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Noen andre som ser på OL - seremonien?

  20. #5140
    Vaðarholmr's Avatar Archivum Scriptorium
    Content Emeritus

    Join Date
    Oct 2010
    Location
    In the valley
    Posts
    5,588

    Default Re: Skandinaviske/Skandinaviska Språk/Språken (Swedish, Danish and Norwegian)

    Eg viste inte at det holdt på nu en gång
    {I cook weird stuff}-{Patronised by the fearsome Chloe}
    „[...] því að með lögum skal land vort byggja en eigi með ólögum eyða.“
    (The Frosta-thing law, 1260)

    Is acher in gaíth innocht,
    fu-fuasna fairggae findfolt:
    ní ágor réimm mora minn
    dond láechraid lainn ua Lothlind.

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •