Jepp. Om du läser tidigare inlägg, så kann du se att vi har redan diskuterat det här. Kanske jag ändrar det till skandinaviska spräken om ingen har nåt emot det?Originally Posted by Jan-Taihwo
Jepp. Om du läser tidigare inlägg, så kann du se att vi har redan diskuterat det här. Kanske jag ändrar det till skandinaviska spräken om ingen har nåt emot det?Originally Posted by Jan-Taihwo
The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.
ROGER SCRUTON, Modern Culture
Helt okej för mig.Originally Posted by wilpuri
![]()
Under the patronage of Søren
The proud liege of Mimirswell, Proximus, Rhah, Phaedo and EmperorJulian
Former Moderator and Senatorii
Member of the House of Caesars
Låter bra.Originally Posted by wilpuri
Jag har inget emot det.
Så där. Gjort.
The common culture of a tribe is a sign of its inner cohesion. But tribes are vanishing from the modern world, as are all forms of traditional society. Customs, practices, festivals, rituals and beliefs have acquired a flut and half-hearted quality which reflects our nomadic and rootless existence, predicated as we are on the global air-waves.
Återstår då bara att börja stava rätt på de enskilda språken också... ;-)
Ännu en svensk härFinska fattar jag inte men finnar som snackar svenska förstår jag (och det låter roligt med)
.
Föresten är någon som vet var man kan hitta Sveriges natonalsång på internet med text? En kompis ville höra den men jag hittar den bara utan text.
Finlandssvenskan är den korrekta formen av svenska. Det låter som ett ordentlight språk som passar bra i en nordmans mun. Inte det där konstiga sjungandet ni har där i Sverige.![]()
Ta det inte så alvarligt. Jag gjorde en riktigt finsk sak igår: drack en flaska koskenkorva brännvin.![]()
Nej nej men ni gör er bra som komikerOriginally Posted by wilpuri
![]()
Någon som vet om upploppet i Paris fortfarande håller på?
Jag tror att dom håller på ennu. Får se om det sprider över Frankrikets gränser till Tyskland eller Holland. Ett riktigt multikulturellt paradis, va?Originally Posted by theking994
jopp, men tycker det är konstigt att det inte står ett skit (ok lenstår det men det borde stå mer) i aftonbladet och expressen, inte för att de är världens mest seriösa tidningar men i alla fall. Var i alla fall en intressant insändare igår ifall samma sak skulle kunnna hända i t ex Ronna.
Journalister och svenska median har tagit det som deras ansvar att inte skriva för mycket om politiskt okorrekta nyheter och på detta vis minska provokation. Eller så ser det ut. Det händer förstås i Finland också, och det är självklart att det är Franska samhällets och ursprungliga Fransmännens fel att det står så illa til.Originally Posted by theking994
Det mera jag 'studerar' fenomenet mass invandring från trädje världen till Europa, destu mera är jag emot det. Jag skriver om det på engelska här.
Hej Allesammen
Så at der ikke var nogen danskere der havde skrevet her i tråden, så det tænkte jeg lige jeg ville gøre![]()
Hav det godt
Benjamin
Välkommen.![]()
Skandinaver, trevligt trevligt.![]()
Yeah right!Finlandssvenskan är den korrekta formen av svenska. Det låter som ett ordentlight språk som passar bra i en nordmans mun. Inte det där konstiga sjungandet ni har där i Sverige.Jag var på språkresa med en finlandssvensk för ett par år sedan och det var ju inte alls fint. Skulle tippa på att svenskarna talade så för ungefär 50 år sedan. Men men, sen får ju ni finländare inte nya ord så ofta som vi svenskar får. Visst är det bra med multikulturalism?
Rinkebysvenska tar sig in i SAOL![]()
Last edited by Guardian; November 08, 2005 at 01:57 PM.
Välkommen! Ja, det finns skandinaver och andra nordbor här.Originally Posted by Guardian
Hur är det med svenskarna så där allmänt (och jag pratar inte om 'nysvenskar'), hur tycker ni om er invandringspolitik? Är största delen emot? Vågar människor inte prata för att inte bli kallad en främlingsfientlig rasist? Det skulle ju se ut som att 'moderaterna' () kommer att vinna valen, kann det ändra riktningen?
Du är inte ensam om det. Att media sitter och försvarar något som inte fungerar stör mig, men vad som stör mig allra mest är att det bara finns ett seriöst parti i Sverige som är emot en ökad invandring, och det är Sverigedemokraterna, som enbart har 1-2% av väljarstödet. Detta kan man också tacka media för, som klumpar ihop invandringskritiker med nazister, rasister och annat pack. Tack!Det mera jag 'studerar' fenomenet mass invandring från trädje världen till Europa, destu mera är jag emot det. Jag skriver om det på engelska här.
Schysst blog btw![]()
Äsh, jag märkte inte att du hade editerat. Sorry.
Om man frågar svenskarna vad de tycker om en ökad invandring så är en majoritet emot, och det lär inte bli bättre efter riksdagens förslag om att ta emot 3 ggr så många flyktingar per år. De som är för en ökad invandring är vänstern, miljöaktivisterna och liberalerna. Moderaterna, som består av både liberaler och konservativa, står även dem för en generös invandringspolitik. Det enda parti som vill reglera invandringen kraftigt är Sverigedemokraterna + diverse nazistpartier.
Om moderaterna vinner valet så kanske det blir en ändring åt det bättre, dock inte märkbart skulle jag tro.
Jag har läst lite om dem på deras hemsida. Jag ser inte hur dom tillhör "extreme-högern". Ekonomiskt tycks dom ligga i centern, och om man blir höger EXTREMIST för att vara kritisk mot ökande invandring och problemen som kommer med det, så är det något konstigt på gång. Svenska pressen... Dom har tagit det på sitt ansvar att försvara multikulti Sverige, för någpn anledning.
Jepp, än så länge ligger Sverigedemokraterna någonstans i mitten ekonomiskt (något höger skulle jag vilja säga, beror på vad man jämför med). På senare år har partiet dragit sig åt höger (fortfarande ekonomiskt) p.g.a. många missnöjda moderater har anslutit sig (jag är en av dem).
Sverigedemokraterna är inga extremister. I så fall är en ganska stor del av Sveriges befolkning också det enligt min åsikt. Jag har läst deras partiprogam och jag kan inte säga annat än att det mesta som står är sunt förnuft. Det har varit en enorm jakt på extremister inom partiet och många har fått lämna sina uppdrag. Alldeles nyss krävde man mer eller mindre en höjdare inom partiet att lämna det, eftersom han hade uttalat sig negativt om utomeuropeiska adoptioner. Partiet kallas numera för "landsförrädare" av diverse nazistpartier.
Jag som är aktiv medlem på deras forum har ju sett hur många av de mest aktiva partimedlemmar tycker och tänker, och jag kan säga direkt att det här är inga extremister. Detta är vanliga svenskar som har tröttnat på riksdagspartiernas naiva syn på invandringen.
Man är inte rasist bara för att man är kritisk till mångkulturalism. Inte heller om man vill avvisa alla grovt kriminella invandrare. Sverigedemokraterna brukar jämföras med den danska motsvarigheten "Dansk Folkeparti". Dansk Folkeparti fick nästan 15 % i senaste valet. Det säger en hel del om Sverigedemokraternas trovärdighet.
Besök gärna partiets hemsida, där de bemöter många av de anklagelser som media står för: http://www.sverigedemokraterna.se